Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

"Spinergy" stuurjes veiliger?

  • Kobe

    In de WRN staat een ingezonden brief van Marco Vermeij op pag. 5. Hier ergert hij zich aan het feit dat je veel renners ziet rijden alsof ze nog met een Spinaci (dus geen Spinergy, da zijn wielen) stuurtje rijden en dan hun STI kabels vasthouden voor een betere aerodynamica. Je ziet het mannen als Bartoli, Voskamp en Traksel ook vaak doen als ze op kop rijden. Dit verhoogt duidelijk wel de aerodynamica, maar zeker niet de veiligheid in de koers. Wat zou nou de juiste oplossing zijn? Het weer toestaan van de opzetstuurtjes die nie verder mogen uitsteken dan je remgrepen (zo is het ook geregeld in stayertriathlons) of een verbod op de houding wat kan leiden tot diskwalificatie?

  • 750meterkiller

    daarom zijn die Mektroniks van Mavic ook

    afgekeurd;

    die hendels stoken gekromt uit, zodat je earodynamiser kon zitten.

    Kobe schreef:

    >

    > In de WRN staat een ingezonden brief van Marco Vermeij op

    > pag. 5. Hier ergert hij zich aan het feit dat je veel renners

    > ziet rijden alsof ze nog met een Spinaci (dus geen Spinergy,

    > da zijn wielen) stuurtje rijden en dan hun STI kabels

    > vasthouden voor een betere aerodynamica. Je ziet het mannen

    > als Bartoli, Voskamp en Traksel ook vaak doen als ze op kop

    > rijden. Dit verhoogt duidelijk wel de aerodynamica, maar

    > zeker niet de veiligheid in de koers. Wat zou nou de juiste

    > oplossing zijn? Het weer toestaan van de opzetstuurtjes die

    > nie verder mogen uitsteken dan je remgrepen (zo is het ook

    > geregeld in stayertriathlons) of een verbod op de houding wat

    > kan leiden tot diskwalificatie?

  • cychlod

    Beetje onzin hoor! ze houden de STI kabels altijd vast op het punt dat je nog dich bij je rem zit. En ze doen het alleen als ze op kop rijden! je ziet dit altijd! Als je in je eentje weg zou zijn dan zou je ook zo makkelijk mogelijk gaan zitten/liggen!

  • Theo Hartogs

    Makkelijk liggen is lekker.Maar niet als je plots uit moet wijken of een duwtje krijgt.

    Die fractie langer die je nodig hebt om weer met de handen aan het stuur te komen kan fatale gevolgen hebben, zeker als je in een peloton rijdt. Al ben jij er van overtuigd dat jij het wel kunt, er speelt ook nog eens de veiligheid mee.

    Je rijdt niet alleen maar bent ook (mede)verantwoordelijk voor de veiligheid van andere renners. Als dat respect voor elkaar er niet meer is dan vallen er klappen in het peloton. Gelukkig zijn er nog volop renners die goed opletten hoe ze rijden en waar ze rijden. Dat scheelt veel valpartijen.

    Op zich zou ik geen tegenstander zijn van de herinvoering van de spinaci stuurtjes mits ze binnen de afmetingen van het stuur vallen. Je hebt daar aan meer houvast dan aan de kabels

  • Bou

    Je kunt renners niet dwingen om de handen bij de remmen te houden. Net zoals je ze ook niet kunt dwingen om niet achterom te kijken in het peloton.

    De kabels vast houden doen renners volgens mij alleen als ze op kop van een groep rijden of alleen. Spinaci opnieuw invoeren is vragen om moeilijkheden.

  • vince

    vroeger reed Lemond (geloof ik) met zo'n stuur dat aan de uiteinden verlengd was. Dus van die uiteinden in de richting van het frame.

    Mogen die eigenlijk gebruikt worden in een koers?

  • Harrie

    En wat doen we dan met waaghalzen die in een afdaling beide handen op de rug doen of onder het zadel ?

  • Wouter

    Die laten we lekker in een haarspeld rechtdoor gaan… Probleem opgelost

  • Bou

    Harrie schreef:

    >

    > En wat doen we dan met waaghalzen die in een afdaling beide

    > handen op de rug doen of onder het zadel ?

    Zichzelf te pletter laten rijden … (daar hebben de anderen geen last van)