Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

10e etappe Giro (ex-koninginnerit)

  • sjoerd

    Iets wat mij opviel op de site van de Giro (Gazzetta) is dat de 10e rit flink veranderd is. De Izoard, Vars en Larche zijn uit het parkoers gehaald. Twee andere beklimmingen zijn er voor in de plaats gekomen. Kan iemand vertellen waarom deze monsterlijke etappe ineens veranderd is?

    Overigens is de finale nu mooier met een klim van 5 km vlak voor het einde. Eerst zou na de beklimming van Sestriere ruim 50 km worden afgedaald naar Pinerolo.

  • HP

    http://wielrennen.prikpagina.nl/read.php?f=173&i=875138&t=875126

    Iets met oude koeien…

  • JW

    Daar was een paar weken geleden hier een uitgebreid topic over. Ik dacht dat er problemen met wegwerkzaamheden waren. Enerzijds jammer die prachtige bergreuzen te moeten missen, anderzijds valt zo'n zware monsteretappe in de praktijk vaak tegen. Weinig uitdagers durven te kiezen voor een lange alles-of-niets aanval, á la Chiappucci (Sestriëre) of Landis (Morzine) in het Tour-verleden. Van de huidige toppers is alleen Sastre zo'n renner die al een paar keer (vergeefs) zo'n poging heeft ondernomen, nadat hij eerder al op achterstand was gereden.

    De gewijzigde etappe lijkt inderdaad een mooiere finale te hebben.

  • JasperK

    In het Tour-verleden ja. In de Giro is het vaker regel dan uitzondering dat er voor de slotklim aangevallen wordt.

  • JW

    In het Giro-verleden, ja :) .

    Vorig jaar viel dat erg tegen, of mijn geheugen wordt minder. Ik kan me alleen een gedurfde raid van Di Luca herinneren. Verder wachtten alle toppers tot de laatste paar kilometers van de laatste klim, waardoor het eigenlijk meer “vlakke etappes in de bergen” waren, met een eindsprint tussen klimmers.

    De kans lijkt groot dat het dit jaar weer zo zal gaan, met titelfavorieten als Menchov, Leipheimer en Basso. Misschien dat de Italianen voor gedurfd vuurwerk gaan zorgen ? Ik hoop een beetje op Cunego, en misschien toch Sastre ?

  • De Kaasploeg op het werk

    sella afgelopen jaar, al was dat vooral voor de bergtrui - toch reed hij de top 10 (5?) ruimschoots binnen.

  • Rick

    Met dope in z'n lichaam, ja. Hij werd vorig jaar zesde voor de goede orde.

  • De Kaasploeg op het werk

    Dat heeft hier natuurlijk niets mee te maken.

  • Eindhovuh

    Natuurlijk heeft dat er mee te maken. Daarom was hij in staat de aanval te plaatsen. zonder dope is het geen topper.

    Een betere coureur als Sastre zou dat wellicht nu ook kunnen. Cunego daar geloof ik niet zo in als aanvaller in de bergen. Die komt te kort.

  • JW

    Sella lieten ze rijden omdat hij geen echte bedreiging vormde voor de rose trui. Net als de solo's van Rasmussen indertijd voor de bergtrui, of die solo van Michael Boogerd.

    Zo'n solo wordt pas echt ouderwets heroïsch als het een serieuze aanval op de leiderstrui betreft.