Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Koninginnenrit Giro?

  • Bart

    Nu het parcours van de etappes naar Pinerolo en Blockhaus zijn verandert, wat vinden jullie de koninginnerit? Het is over duidelijk dat in verscheidene etappes verschillen gemaakt kunnen worden maar de uitgesproken koninginnerit van vorig jaar over de Gavia en de Mortirolo zit er nu niet in. Wat is de zwaarste rit? De eerst serieuze bergrit naar Alpe di Suisi, de beestachtige tijdrit, de pittige rit naar Monte Petrano of toch naar de Vesuvio?

    Groeten Bart.

  • apenzoon

    Toch niet echt een zwaar parcours eigenlijk, het is allemaal wel te doen.

  • JW

    Een echte Koninginnerit zit er niet meer bij.

    Of je zou nu die tijdrit moeten kiezen, die springt er t.o.v. andere etappes toch uit.

  • Bart

    Daarom mijn vraag ook, apenzoon. Het is vooral de kwantiteit aan bergritten, een echte uitschieter zit er dit jaar niet echt bij.

  • apenzoon

    Waarschijnlijk kun je dit achteraf pas zeggen. Omdat het toch allemaal maar relatief makkelijke klimmen zijn zal iemand als Leipheimer makkelijk mee kunnen.

    Daarom zal er wel een etappe zijn waar ze het heel vroeg openbreken.

    En dat gebeurt in de Giro juist vaak in ritten waar je het niet verwacht.

  • Bart

    Zo makkelijk zijn ze niet hoor Apenzoon. Alpe di Suisi in etappe 5 is een loodzware col, weliswaar met een makkelijke aanloop. Monte Petrano in de Abruzzo is met een gemiddelde tegen de 8 procent ook niet gemakkelijk te noemen en Blockhaus is zelfs als je de laatste 5 km eraf snoept nog steeds een hels ding. Om nog maar te zwijgen over de Vesuvius met 10 km aan 8,2 procent. Okee de aanlopen zijn iedere keer vrij makkelijk, maar de slotklimmen zijn stuk voor stuk rotklimmen.

  • DutchSL

    De rit naar de Monte Petrano is de koninginnenrit wat mij betreft: 237km, geen meter vlak en drie steile bergen van 11 tot 13km aan bijna 8% gemiddeld in de finale.

    Enige “minpunt” is dat ze niet boven de 1500 meter uitkomen, maar ach.

  • JasperV

    Daar kan ik me ook vinden, met name de laatste 100 kilometer zijn zeer zwaar met die drie steile bergen en ook nog een finish bergop. Een geluk voor mij is dat mijn examen maar van 9 tot 12 duurt, kan ik zo'n beetje de hele middag voor de tv gaan hangen.

  • apenzoon

    @Bart: Met “relatief” bedoel ik in Giro-termen he. ;)

  • MWF

    De koninginnerit is die welke de mooiste toeristische TV-beelden oplevert.

    Na de Giro weten we dat.