Pollo,
Tja, lees je posting eens goed terug!
Je zegt het zelf –> “Degene die zich daar schuldig aan maken zijn de ouders en niet de trainers of begeleiders”, net of begeleiders geen “ouders” zijn…
Bovendien is het echt geen schande om minder te zijn dan een andere tegenstander, net als je ook geen beter mens bent om harder als een ander, en dan ook nog “soms”, te kunnen fietsen.
Want hoe prestatiegericht volgens jou de maatschappij ook is, juist de in de watten gelegde winnaars komen vaak in het gewone leven veel minder terecht dan de “normaal” opgevoede topsporter.
Ik kan het mis hebben, maar “respect” voor elkaar, daar draai het in de sport om, maar daar draait het in de gewone maatschappij ook om.
En juist in de sport kunnen jongeren leren om respectvol met elkaar om te gaan.
Juist de winnaar zal altijd respect moeten hebben voor de verliezer.
Sport en de "gewone' maatschappij horen wel degelijk bij elkaar, maar sport moet juist een aanvulling op de opvoeding van jongeren zijn en beslist geen hoofddoel op zich.
Dat er uit de sport later kampioenen komen die ook in de gewone maatschappij een groot aanzien hebben, moet geen enkele reden zijn om de sport, zoals nu vaak gebeurt, over te waarderen.
Want ga maar eens na hoeveel van de vroegere kampioenen “in spee”, hebben het met al hun inzet en al hun opofferingen nou werkelijk echt gemaakt??
Je hoeft echt niet lang te gaan zoeken, want in de wielersport is dit slechts een enkeling.
De kans is dus vele malen groter dat de huidige “kanjers” bij de junioren en neo's, als ze te veel in de watten gelegd worden en vooral als ze door hun omgeving als heel “bijzonder” gekenmerkt worden, na hun sportloopbaan in een wak schieten en de grootste moeite hebben om weer “normaal” te worden.
Je begrijpt dat ik vind dat ik niet alleen “in theorie” gelijk heb, maar ook “in de praktijk”.
Wij met z'n allen, zeg maar de echte wielerliefhebbers, moeten er voor zorgen dat de jongeren die voor deze zware sport gekozen naderhand niet het kind van de rekening worden.
En dat kan nooit genoeg gezegd worden!!!!!
Mvrgr,
Kenner