Dat renners niet blij zijn met deze regeling is inmiddels wel duidelijk. Wie er om gevraagd heeft of waarom de regeling is ingevoerd is mij niet bekend. Ik kan me wel een reden bedenken waarom het gebeurd is. Ik ben van mening dat een Nederlandse renner of renster, indien er in Nederland wedstrijden zijn, ergens in het land moet gaan rijden. Zijn er in Nederland geen wedstrijden (zoals bijv. regelmatig voor Nieuwelingen(dames) en Junioren(dames) het geval is) dan is er niets op tegen om in België te rijden.
Wat al een aantal seizoenen aan de hand is is dat Nederlandse licentiehouders/-sters (massaal) in België gaan rijden terwijl er voor hun eigen categorie wedstrijden
in Nederland zijn. Een gevolg is dus dat bij Nederlandse wedstrijden minder
renners aan de start staan. Dit is niet leuk voor de Nederlandse organisaties die
hun best doen om wedstrijden te organiseren. Een keer wat minder renners/-sters
aan de start t.o.v. het jaar ervoor is niet zo'n probleem maar een paar jaar achter elkaar wordt minder leuk. Voor een organisatie om de motivatie op te brengen om iets te blijven organiseren maar ook voor sponsors om nog geld in een wielerronde te steken.
Ik weet niet of het de KNWU-consul Limburg is geweest die aan de basis van deze regeling staat, maar als vorenstaande de drijfveer is geweest kan ik daar nog wel bedrip voor opbrengen. Als organisator van meerdere wedstrijden weet ik wat het is om af en toe een klein deelnemersveld te hebben. Het is vervelend om later te lezen dat de nodige renners/-sters voor wiens categorie je iets hebt georganiseerd in Belgische wedstrijden hebben gereden.
Dat er onduidelijkheden in België over de regeling zijn heb ik ook al vernomen. Ik heb gehoord dat een Juniorenploegje van Westland Wil Vooruit pas in België niet mocht starten omdat ze geen schriftelijke toestemming van de consul Zuid Holland hadden. Ik hoorde gisteravond van een Juniorenploegleider dat er bij een Belgische wedstrijd niet om de schiftelijke toestemming werd gevraagd. In België doet men kennelijk ook maar wat hen het beste uitkomt. Kortom: een echte oplossing is er niet en vóór- en tegenstanders van de regeling zullen er ook wel blijven. Wat dat betreft allemaal veel wijsheid en sterkte.