Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Berichtgeving wielrennen

• Marlies

Beste kenners/ wielerfans,

Ik zou graag een klein ‘onderzoekje’ willen doen onder jullie. Voor mijn studie heb ik de opdracht gekregen om een essay te schrijven over iets in de journalistiek waar ik me ‘boos’ om zou maken. Dat is in mijn geval dus de berichtgeving over het wielrennen. Vooral tijdens de Giro heb ik me geergerd aan het feit dat tijdens deze ronde vooral artikelen verschenen over de vele doping-affaires en er dan bijvoorbeeld helemaal aan het eind van het artikel nog even in twee zinnen de uitslag werd gegeven. Natuurlijk is doping een belangrijk discussiepunt, maar vinden jullie als wielerfans dat het in de verslaggeving teveel aandacht krijgt, waardoor de koersen zelf naar de achtergrond verdwijnen, of vinden jullie het juist belangrijk dat doping de hoogste prioriteit in de sportkaternen krijgt? Ik hoop dat jullie willen reageren, met jullie mening over dit punt, en misschien nog wat voorbeelden, zodat ik mijn standpunt evt. nog verder kan onderbouwen. Het gaat er dus niet om of jullie vinden dat doping wel of niet zou moeten worden gelegaliseerd etc., maar enkel en alleen om de berichtgeving rond het wielrennen. Andere kritiek op wielerjournalistiek (buiten de dopingaffaires) is natuurlijk ook welkom!

Jullie kunnen jullie reacties rechtstreeks naar mij doormailen als jullie graag anoniem willen antwoorden ipv openbaar op het forum, of gewoon via het prikbord.

Mijn e-mailadres:

marlies__@hotmail.com (twee underscores) of 9941045@student.uva.nl

Alvast hartstikke bedankt!

Groeten, Marlies

• Marco

Hallo Marlies,

Dit is een onderwerpje waarover ik ook wel een essaytje zou kunnen schrijven …

Het is inderdaad waar dat het voor wielerliefhebbers ergerlijk is dat het dopingnieuws het nieuws over de daadwerkelijke wedstrijd soms naar de achtergrond drukt.

In bepaalde gevallen is dat ook wel logisch, het is uit sportief oogpunt ook wel vermeldenswaardig dat een roze truidrager uit de Giro wordt gezet.

Soms zijn echter de verhoudingen zoek. Media die vrijwel geen aandacht aan wielrennen besteden hebben in zo'n geval ineens wel ruimte hiervoor. Dit verbaast mij dan, omdat een goed oordeel over wielrennen en doping pas te vormen is als je niet alleen van doping maar ook van wielrennen nieuws meekrijgt.

Uitzondering is dan de situatie dat de dopingzaak zo'n invloed heeft dat het daadwerkelijk onrust buiten de wedstrijd om veroorzaakt (Tour 98), maar dat is lang niet altijd het geval.

Vreemd is ook dat niet al het ‘wieler-nieuws’ nieuws is, maar dat soms al het doping-nieuws wel nieuws lijkt te zijn. Zo reserveerde NOS teletekst onlangs een hele pagina voor het nieuws dat een Zwitser, genaamd Stefan Rutimann, voor de tweede keer op doping betrapt is. Dit is echter wel een zo onbekende renner waarvan (met uitzondering van een enkele freak) een algemene sportliefhebber niets weet, dit nieuws is dan ook geen echt nieuws.

Kortom, de berichtgeving over doping en aanverwante zaken mag naar mijn idee bij sommige media wel eens wat meer in verhouding zijn tot de berichtgeving over de sportwedstrijden zelf.

Ook het zwart-witte beeld doping = fout, geen doping = goed, mag wel eens wat nuancering die weleens ontbreekt, maar dat wordt weer een beetje een andere discussie.

Succes met je ‘onderzoekje’,

Marco

• Leon

Inderdaad - zoals Marco al zegt - een heel interessant item, Marlies. Waarover hele boeken te schrijven zijn.

In de Nederlandse media is de laatste jaren vooral veel sprake van ongenuanceerde berichtgeving. Voorbeelden:

-van renners die een hematocrietwaarde scoren van meer dan 50, en daarom 2 weken een startverbod krijgen, wordt bericht dat zij “positief” zijn.

-als bij een dopingrazzia in de Giro bij 70 renners verdachte produkten worden gevonden, wordt dat aantal de rest van het jaar steeds genoemd als “gebruikers” terwijl inmiddels hooguit 10 renners op basis hiervan geschorst zijn. Dat het bij de rest bleek te gaan om loos alarm, is vrijwel nergens expliciet gemeld.

-de zaak Vandenbroucke en de paardenfokker Sainz van een paar jaar geleden werd als een grote dopingzaak in het nieuws gebracht. Dat achteraf beiden vrijuit gingen, is de Nederlandse media ontgaan. Bij de zaak-VdB van dit jaar werd namelijk steeds weer herinnerd aan de “vorige dopingzaak” van Sainz en VdB.

Verder valt vaak het gebrek aan kennis op in de Nederlandse media - en dan met name op tv. Oorzaak is vaak desinteresse.

De wielerwereld zelf is natuurlijk ook debet aan de negatieve berichtgeving, niet alleen door het dopinggebruik zelf natuurlijk, maar ook door allerlei vage uitspraken (Simoni's tandarts en snoepjes) en de waas van geheimzinnigheid (omerta) rond het peloton. En daar spelen de media uiteraard graag op in.

Wat verder opvalt ten aanzien van de Nederlandse media is het chauvinisme t.a.v. doping. Zoals de nandrolonaffaires bij het voetbal: Stam, Davids, De Boer gebruiken niet, zo'n duister type als de Portugees Couto natuurlijk wel.

In de wielersport werd de 50plus-zaak van Dekker en de uitleg van het te strakke bandje - al of niet terecht - voor zoete koek geslikt. En wat langer geleden: Joop Zoetemelk werd geflikt, en Theunisse produceerde zelf teveel testosteron.

Terwijl buitenlanders altijd schuldig waren.

• Piotr

Ik zie erg veel dezelfde renners tijdens samenvattingen van amateurkoersen. Het zijn telkens dezelfde bekende namen of ploegen welke in beeld worden gebracht. Zelfs als deze coureurs een slechte dag hebben of zo (ivm de hitte of zo…)_

En dan dit nog:

Korte weergave van een wedstrijdverslag van Studio sport:

Die en die is betrapt op doping. Hij gebruikte dit en dat en zus en zo. (Grote foto; eventueel nog zelfs een bewegend beeld). Dan nog de reactie va ploegleider, sponsor, vrouw, hond en ronde-organisatie en:

Oh ja de etappe werd gewonnen door ….

• steven

Euh ja dit is best wel eens een goeie vraag. Een wielerliefhebber wil vooral het wedstrijdverslag horen en relevante zaken. Helaas hoort doping daarbij, maar dat schiet bij veel media wel erg door. Vooral als ze niks te melden hebben.

In ieder geval hebben ze bereikt dat jij er een essay aan wilt wagen.

bij de wielerliefhebber wordt het vooral als vervelend ervaren en gaat hij verder met de wedstrijd. In ieder geval zo werkt het bij mij. Ook vervelend is het commentaar dat vele reporters in de microfoon spuien als ze niks weten te melden.

Op een dag was Thierry Marie eens flink gaan uithalen. sinds die dag weten we dat hij getrouwd is.

Meestentijds lees ik wel om die dopingzooi heen.

Awel succes met je essay

• franck

zie eerdere discussie http://www.prikpagina.nl/read.php?f=173&i=40111&t=40061

de wielerwereld draagt er dus ook zelf aan bij dat de discussie doping de hoogste toon blijft voeren…. Om alle feiten duidelijk op tafel te leggen is ook geen verstandige keuze omdat dan het geheimzinnige en ultieme inspanningen-idee van de wielersport verdwijnt.

Succes met het onderzoek!