Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

tijdritwielen tubes of draad?

  • Kobe

    Aangezien de prestaties van de afgelopen week eindelijk de bevestiging gaven, wordt het nu toch echt tijd voor een mooi setje nieuwe tijdritwielen.

    Ik heb plannen om een setje Tune naven op te bouwen met 18/24 CX-ray's met Corima Medium of Aero velgen. Nu twijfel ik echter of ik moet kiezen voor de tube of de draad versie. Heb altijd met draadvelgen gereden (Spengle, Spinergy, Shamal), maar afgelopen donderdag voor het eerst met een tubedichtwiel met 12 bar d'rin gereden en dat beviel ook wel! Ik denk dat ik gewoon bij draad blijf en met Latex binnenbanden blijf rijden.

    Daarnaast schijnen de draadvelgen van Corima ook full carbon te zijn (?), aangeraden wordt om te remmen met de bekende oranje kurkblokjes van Corima. Maar bij Rabo bijvoorbeeld gebruiken ze een andere type remblokken (groen, passen in de DA houdertjes) voor de carbon Antara's. Wie heeft ervaring met welke combinatie blokjes/carbon die het best remt en minst slijt?

  • emen

    de groene remblokjes zijn van koolstop,verder zou ik toch wielen

    maken met tube velg zeker voor een tijdrit.

    het loopt toch beter,tubes zijn sneller in bochten,zeker bij regen

    dit komt doordat de band ronder is,kan meer bar in gepompt worden.

    en tubevelgen zijn lichter dan draad velg,dus ook lichter wielen

  • maarten

    misschien kan je dit eens lezen over de aerodynamische kwaliteit van wielen http://studwww.rug.ac.be/~sgeirnae/duo/uitrusting.html

    In het kort, neem een vol achterwiel en vooraan een wiel met platte spaken en zo weinig mogelijk spaken.

  • Kobe

    Ja, da's de Teutenberg test, die vind je inderdaad overal terug op het net, is dan ook een van de weinige echte pratijktesten en dus niet alleen in de windtunnel.

    Maar inderdaad de combinatie Shamal voor en Dichtwiel achter is ook de snelste combinatie waar ik naar mijn gevoel ooit mee heb gereden, dat blijkt dus ook wel uit de testen.

  • maarten

    Zelf ben ik zeer tevreden over een zelf gemaakt voorwiel.

    Standaard 36gaats hoge rigidavelg en daarin platte aerospaken(radiaal gespaakt). Maar in plaats van 36 maar 18 spaken gebruiken en deze 2per 2 gestoken(2opeenvolgende velgaten gevuld en dan 2 lege gaten. Hiermee staan de spaken dichter bijeen en zetten ze elkaar uit de wind(aerodynamisch beter dan de standaard 18 gaats velg)

    De niet gebruikte spaakgaten plak je best af i.v.b. met water en zand.

    en hierbij een continental Granprix3000 bandje dat ik op de piste beenhard zet.

    Dit wiel is ook bruikbaar op de weg voor gewone wegraces.

    Ga waarschijnlijk deze zomer een 12 spaaks wiel maken volgens het zelfde systeem, dit zou dan wel alleen voor de km op de baan en tijdritten gebruikt worden.