Dit jaar heeft lance Armstrong voor het eerst zijn opbouw naar de Tour drastisch gewijzigd. Waar hij voorgaande jaren altijd heel het voorjaar niet te zien was, met uitzondering van zijn eerste test de AGR, heeft hij nu gekozen voor een meer intensiever programma.
Armstrong heeft al serieus meegekoersd vanaf in het prille voorjaar. de Texaan begon al in Milano-San Remo. Dat voorjaar was bepaald niet onverdienstelijk. Hij was al enkele keren voorin in de finale te vinden. Na de Aprilmaand is hij al serieus mee gaan koersen in de kleinere rondes van Franrijk. Deze won hij meteen maar “even”. Ook in deze voorbereidings rondes heeft hij zich vroeger laten zien dn voorgaande jaren. Vorig jaar begon hij weer echt te testen in de ronde van Zwitserland, die de Amerikaan ook won.
De seizoensopbouw is dus duidelijk verschillende met de voorgaande 3 succesvolle Tourjaren. Nu vraag ik me af: waar is dat goed voor? Waarom je succesvolle voorbereidingsmethode loslaten en een andere, intensievere weg inslaan? Zijn verklaring was ondermeer dat hij zijn ploeggenoot Hincepie wilde bijstaan. Toch vind ik dat niet helemaal slim, je neemt nu toch en risico door in het voorkaar al diep te gaan. Overigens dekt deze verklaring over Hincepie niet helemaal de lading want hij liet zich ook later in de Franse rondes zien.
Mij lijkt deze seizoensopbouw niet verstandig. In tijden dat je niet meer een heel seizoens in vorm kan zijn moet je in opbouw naar een ronde zo min mogelijk krachten verspillen, Armstrong was daar het fietsende voorbeeld van. Het risico gaat nu mijn inziens bestaan dat hij niet meer in een topconditie aan de Tour begint maar al een beetje opgebrand is.
Of kunnen we het wel aan Armstrongs begeleidingsteam en aan Lance zelf overlaten dat hij niet zal teleurstellen in de Tour? (NB teleurstellen zal al een 2e plaats zijn) Ikzelf denk toch dat hij, zelfs hij, weleens in te diep in de energievoorraad kan hebben getast. Zodat andere ronderenners die zich wel meer koest hebben gehouden (Moreau, Beloki eva) hun slag kunnen slaan. Daarom ben ik van mening dat het in opbouw naar de Tour veiliger was geweest om niet af te wijken van de eerder gevolgde trainingmethode. Het is gewoon te riskant om te “experimenteren”.