Nijdam Bloks wordt ingang van 2003 een betaald trade team 3 .
In dagblad de Stem wordt aangekondigd door Jelle dat er 14 tot 16 renners komen tot 24 jaar, met voorkeur uit brabant. Wie o wie….
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsJelle Nijdam gaat profpad op
Door Ad Pertijs
Dinsdag 25 juni 2002 - KLEIN-ZUNDERT/BREDA - Het Bloks Wielerteam van Jelle Nijdam komt volgend jaar als profploeg op de weg. “In ieder geval als Trade Team 3, mogelijk zelfs als Trade Team 2”, aldus de oud-prof uit Klein-Zundert.
Nijdam gaat uit van een budget van 225.000 euro. Daarvan denkt hij vijftien é zestien coureurs te kunnen contracteren. “Het moet een ploeg worden naar het model van AXA. Dus met contracten voor iedereen en met veel jongeren. In principe is de maximum leeftijd 24 jaar.” Volgens de reglementen is het ook mogelijk een derdedivisie-ploeg te hebben met louter amateurs. “Dat laatste willen we dus niet. Er is geld voor betaalde renners, dus gaan we die stap voorwaarts maken.”
Nijdam heeft al wegrenners op het oog voor zijn profteam, maar vastgelegd is er nog niemand. Van zijn huidige amateurformatie wil hij vijf tot zes renners meenemen naar de profs. “In principe drie van de Australiërs, een Brit en twee anderen.” Bij de junioren fietsen volgens hem momenteel twee é drie renners die de overstap kunnen maken. “Mits ze zelfs denken het niveau nu al aan te kunnen.”
Vereniging
Met het opstarten van de profploeg, stoot Nijdam tevens de vereniging Nijdam-Bloks af. “Ik heb na het echec met Cycling 2000 geen renner in de kou willen laten staan, maar nu moet ik constateren dat de verenigingsvorm voor mijn ambities niet de ideale is. Het brengt verschrikkelijk veel werk met zich mee en het is moeilijk om daar vrijwilligers voor te vinden.” De indruk die werd gewekt dat Nijdam doorgaat met junioren, berust volgens hem op een misverstand. “Ik doelde op dit seizoen. En op het feit dat enkele jongeren een kans maken mee te gaan naar de profs. Aangezien al onze junioren momenteel tweedejaars zijn, gaan ze sowieso allemaal over naar de amateurs.”
Nijdam schat in dat twintig renners uit zijn huidige ploeg op zoek moeten naar een andere club. Wielervereniging Breda-Knooppunt is onlangs benaderd. Nijdam: “Ik heb er niets meer van gehoord, maar ik ga er vanuit dat alle renners elders onderdak vinden.”
Bijna alle ploegen in de top van het amateurwielrennen werken (als zogenaamde landelijke sponsorselectie) los van een vereniging. Van de derdedivisieploegen heeft alleen Van Hemert Groep duidelijk banden met een vereniging (DJR). Nijdam neemt met zijn nieuwe formatie dus het meest gangbare organisatiemodel aan. Toch verwacht hij dat het afstoten van de vereniging de nodige kritiek zal opleveren. “Maar ach: toen ik met de nieuwe vereniging kwam, riep men: waarom? Er zijn al zoveel clubs in de regio. Nu ik me terugtrek als club, zullen ze wel zeggen: hij laat de renners in de steek. De clubs die toen zeiden dat ik overbodig was, kunnen nu mooi die andere renners onderbrengen.”
Sponsor en commercieel Cor Bloks zei destijds bij de oprichting van Bloks-Nijdam, dat het accent sterk op de regio moest liggen. “Dat blijft zo”, zegt hij nu. “Als besef ik dat het voor ons als profploeg nu niet meer mogelijk is alle wedstrijden in de regio te rijden. Maar dat laat onverlet dat we blijven zoeken naar zoveel mogelijk regionale invalshoeken. Dus waarom een buitenlander aantrekken als er in de regio een gelijkwaardige amateur rondrijdt. Die laatste heeft dan onze duidelijk voorkeur.” Nijdam gokt op jongere renners. “Renners als Bram Schmitz (Bankgiroloterij, red.) hebben bewezen dat er buiten het Rabo-plan nog genoeg talent aanwezig is, dat het waard is een kans te krijgen bij de profs.”
Discussie
De junioren waren de laatste maanden vaak onderwerp van discussie binnen de ploeg van Nijdam. “Ik ben blij dat er nu eindelijk duidelijkheid is”, zegt Henk Keller, die onlangs opstapte bij Bloks-Nijdam. “Die duidelijkheid had er alleen veel eerder kunnen zijn. Nu is een goede ploeg al uiteen gevallen.” Volgens Keller was zijn juniorenselectie de enige die flink tegengas bood aan de Rabo-renners.
Wielervereniging Zeeuwsch-Vlaanderen heeft hem gevraagd in Zeeland een sterke juniorenploeg op poten te zetten. “Ik heb er goede hoop op dat ze daarvoor het geld ook vinden. Die ploeg zou dan in binnen- en buitenland de internationale Driedaagse van Axel (wereldbekerwedstrijd, red.) moeten gaan promoten.”
Het staat wel degelijk in BN De Stem.
Maar ik denk dat het metname gebakken lucht is die ze nu an het verkopen zijn. Voor Bloks is het totaal niet interessant om bijna geen wedstrijden meer in Brabant zuid west te rijden. Verder doet het me denken aan de tijd van Cycling 2000. Heel veel worden maar totaal geen daden
Wat een lachertje!
Ik zie ze het hele jaar al bezig en wat een zooitje,ze hebben nooit een mecanieker of soigneur bij zichen lenen voortdurend allerlei spullen bij anderen zoals verzorgingszakken en remblokken enz.
Een beetje LSE heeft al een budget van 225000 euro en zij betalen geen renners.
AXA heeft een budget dat 2 maal zo veel is en dat is al te weinig om het goed te doen.
Let op mensen; dit is een groot luchtkasteel!!!!!!!!!!!!!!
punt 1 Pieter.. het is natuurlijk onzin om te zeggen dat je er als junior klaar voor bent als je dat niet bent. Kijk mijn mening is dat je beter iets te lAAT over kunt stappen naar de profs dan te vroeg , dan gaat het fout ik denk dat er daarvan bij de rabo in de toekomst een heleboel zijn. Prof worden isleuk maar dan begint het pas.
Punt 2 Henk. de krant praat over een extra budget van 225000 euro dat is dan ongeveer 1000 euro per maand per renner. (bruto)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?