Laten we dit onderwerp even uitbreiden naar een aantal sprinters:
De gevestigde orde:
ZABEL:
Natuurlijk niet echt een tip, maar onmisbaar op iedere lijst. In tegenstelling tot vorig jaar, kan hij dit jaar wel rekenen op zijn maatje Fagnini en natuurlijk een man als Hondo. Aangezien hij altijd meesprint voor de punten, een must op iedere lijst.
MCEWEN:
Wat vertrouwen niet kan doen voor een renner. Bewijst dit jaar (opnieuw) ook van grote jongens te kunnen winnen (Cippo & Steels) en heeft nu wel een ploeg die voor hem wilt werken. Heeft weliswaar de Giro gereden, maar stapte daar bewust snel af om zich voor te bereiden op de tour.
STEELS/FREIRE:
Steels had ik niet veel vertrouwen in, maar lijkt net op tijd in vorm (o.a. winnaar in Belgie dit weekend, maar of dat nou zoveel zegt??). Heeft natuurlijk wel een sterke ploeg om zich heen (Freire, Hunter), maar ik verwacht niet dat hij over de bergen komt. Nu is dat wat minder belangrijk, aangezien de eerste echte bergetappe pas in rit 11 is. Freire lijkt mij een sterkere renner, en komt waarschijnlijk wel de bergen over. Het is echter maar de vraag of hij een vrije rol krijgt of braaf de sprint moet aantrekken voor “de bidon” (als iemand hier meer over weet - ik hoor het graag).
KIRSIPUU:
Hetzelfde verhaal als ieder jaar (kanshebber, maar stapt af zodra de eerste kiezelsteen op de weg verschijnt). Voordeel is wel dat hij de absolute kopman is dit jaar in zijn ploeg. Zal dus zeker meer punten pakken dan vorig jaar!
O´GRADY:
Komt als sprinter kwaliteit te kort, maar zoals al eerder gezegd, sprint altijd mee. Is wel vrij zwaar geblesseerd geweest, maar ja, dat was JaJa vorig jaar ook. Heeft in Hushovd een goede knecht. Nadeel is echter wel dat Moreau de kopman is voor deze ploeg en Voigt zal veel mee zitten in ontsnappingen, waardoor Credit niet alles op alles zal zetten om voor O´Grady zijn groene trui binnen te halen.
Indien hij een goede proloog rijdt EN mee zit in een ontsnapping (zodat hij zelf gaat geloven in een groene trui) een kanshebber..
D.NAZON:
Nazon??Ja, nazon! Reed vorig jaar een sterke tour en kwam over de bergen (wat ik niet had verwacht). Heeft in de oude Magnien een slimme ploegmaat die veel nuttig werk voor hem kan doen en is een kamikazepiloot (een leuke imitatie van Abdoe).
De 2de Garnituur:
RODRIGUEZ:
Is DE sprinter van DOMO (geen Koerts & Vainsteins). Rijdt een sterk seizoen tot nu toe en kan ook mee in een aantal ontsnappingen.
SVORADA:
Ieder jaar wel een verassing, maar wordt nu toch wel echt een beetje te oud (33). Pakt ook in slechts een klein aantal sprints punten, aangezien hij echt alleen voor de overwinning gaat en anders in zijn remmen knijpt.
COOKE:
Indien hij niet wordt opgeofferd voor Casper, in staat tot een verassing. Vergeet echter niet dat deze jongen pas 23 jaar is, en nog weinig tot geen ervaring in de grote koersen. Je zag het met Casper, deze kwam er zijn eerste jaar tour ook niet aan te pas.
HAUPTMAN:
Zie Cooke. Heeft alle kwaliteiten om een goede (betere) sprinter te worden. Mist echter wel een ploeg om zich heen, omdat binnen Tacconi alles valt of staat bij Frigo. Reed dit jaar een aantal keer rond het podium (2de + derde achter mannen als Svorada en Vainsteins).
ZANOTTI:
Voor mij een onbekende. Heeft wel een aantal goede prestaties behaald dit jaar (versloeg zabel in de catalaanse week), maar heeft waarschijnlijk nog te weinig in te brengen in een 3-weekse koers.
Een heel verhaal, en waarschijnlijk mis ik nog een paar outsiders ( J Nazon, Hunter, Ekimov ;-) ).
En je weet het, 189 renners, 189 meningen…