Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Domo/Lotto fusie zeker, weer een nederlandse

• Wouter

Volgens cycling4all:

The new Lotto-Domo team will start on the 1st January 2003. They have an agreement for 2 years.

With probably ABX as 3rd sponsor - they will have a budget of around ? 6,25 million, 30% more than

the present Lotto-Adecco budget.

General & financial manager will be Christophe Sercu and Sport and P.R. manager Patrick Lefevere.

It seems that there will not be a 3rd Division team but the Espoir and Junior team of Domo will continue.

More details will be announced in the coming weeks.

Noël Demeulenaere will try to start a new Belgian Division 1 team.

Björn Cornelissen (Ned) - who is now suspended for the use of nandrolon - hopes to come back

next year in a new pro-team. His father John, who is now manager of Elite 2 team Modderkolk,

will be the team manager They want to start with a team of around 12 riders.

Dit betekend dat veel nederlanders voor hun plekje moeten vrezen, ik verwacht dat van Heeswijk, Tankink, Blijlevens, Moerenhout, Koerts en van Gulik op straat komen te staan. Maar de redding dient zich al weer aan, na Nijdam/Bloks wil nu ook de manager van Groenewoud een profploeg beginnen. Heeft iemand daar meer info over: TT2/TT# etc etc

• Wouter

en ik bedoel TT2/TT3…

• Reinier M

Het stond op Omroep Gelderland TT:

http://212.142.44.50/214.png

• Gerd

Ik weet niet of er een TT3-team komt, maar er komt wel een zeer intensieve jeugdwerking.

Dat team dat De Meulenaer wil opstarten zal wel voor wat piment zorgen: De Meulenaer is de rechterhand van “Boer Declercq” de vader van Jan Declercq die eigenaar is van de Domo-fabrieken…

Toch bizar dat Sercu bij de nieuwe ploeg blijft want hij zou eerder tot het andere kamp…

• Wouter

Op NOS sportjournaal werd gezegd dat er plaats is voor 5 landgenoten: ik gok: van Dijk, Vierhouten, van Bon, Knaven en Koerts

• Reinier M

Laatste nieuws:

Fusie Lotto en Domo rond (2) N i e u w bericht: meer informatie

BRUSSEL (ANP) - De fusie tussen de Belgische wielerploegen Lotto en Domo is officieel rond. Dat hebben beide sponsors en de Belgische minister van Overheidsbedrijven Daems, verantwoordelijk voor de Nationale Loterij, maandag in Brussel bekendgemaakt. De nieuwe formatie moet uitgroeien tot een Belgische superploeg van 25 renners, waaritevreden te zijn over zijn renners Servais Knaven en Bram Tankink. Verder staat Leon van Bon nog voor een jaar bij hem onder contract. Aart Vierhouten (Lotto) ligt nog voor twee jaar vast. Lotto-manager Sercu wil verder de nieuwe Nederlands kampioen Stefan van Dijk behouden voor de nieuwe ploeg. ,,Maar dat ligt ook aan Stefan zelf. Ik kan me voorstellen dat er ook van andere ploegen belangstelling voor hem is'', aldus Sercu. Volgens Lefevere zal er in de nieuwe ploeg geen plaats zijn voor vijftien buitenlandse renners, zoals nu bij Domo. ,,En ik vrees ook niet voor tien Nederlanders.'' Dat betekent in de praktijk dat Jeroen Blijlevens (Domo), Jans Koerts (Domo), Max van Heeswijk (Domo), Koers Moerenhout (Domo) en Fulco van Gulik (Lotto) op zoek zullen moeten naar een andere wetgever. De komende weken moet ook duidelijkheid ontstaan over eventuele uitbreiding van het budget via fiets- en kledingsponsors. Door UCI-regels is de nieuwe ploeg echter gebonden aan het maximum van 25 renners, van wie het merendeel volgens Sercu zeker van Belgische origine zal zijn. De creatie van een hoofdzakelijk Belgische superploeg, naar het voorbeeld van Rabobank in Nederland en Telekom in Duitsland, is ook de doelstelling van wielerlegende Eddy Merckx als grote gangmaker achter de fusie. Bedoeling is te proberen vedetten als Rik Verbrugghe, Kurt van de Wouwer en Peter van Petegem vast te houden. Lotto-renner Mario Aerts zou al rond zijn met Deutsche Telekom. Merckx stak het idee vorig jaar al in bij Daems, tijdens een receptie voor een handelsmissie op de Belgische ambassade in China. ,,Iedereen met een hart dat klopt voor de wielersport zou hier achter moeten staan'', aldus Merckx. De fusie zal zeker ook de nodige Belgische renners hun baan kosten. ,,Ik heb ook aangegeven niet tevreden te zijn over alle Belgische renners'', aldus Lefevere. Op de achtergrond werkt de Vlaamse wielermaecenas Noël Demeulenaere echter al aan de vorming van een nieuwe, eersteklasseploeg, waarvoor hij ook hoofdzakelijk een beroep wil doen op Belgische coureurs van naam.

• Marco

Nou geweldig (dus niet …)

* Lefevre blij, want hij is eindelijk de sportieve baas van een Belgische topploeg

* Koning Eddy blij, want ongetwijfeld gaat men op zijn fietsen rijden

* Een paar Belgische of Vlaamse ministers (er zijn er nog al veel met al die regeringen) blij, want men denkt iets goeds gedaan te hebben om mee te kunnen pronken.

En verder kent dit plan alleen maar verliezers …

• Wouter

Heeft Tankink mazzel, vorig jaar moest Orvalho wel wijken omdat er plaats moest gemaakt worden voor Virenque en VDB

• Kobe

Ja, het blijft vreemd, vooral uit het oogpunt van Lotto gezien, daar zit niemand te wachten op de fusie (zeggen ze, maar de toppers zullen nu waarschijnlijk wel een riant salaris krijgen wat vergelijkbaar is met de buitenlandse toppers).

Toch doodzonde van dat team, eigenlijk net als TVM indertijd door een hechte ploeg zich naar de top doorgegroeid en dan volgt de fusie.

Maar wat ik dan persoonlijk weer hoop is dat Litespeed, een van de meest toonaangevende en tot de verbeelding sprekende fietsmerken uit de US eindelijk via Lotto in het profpeloton verscheen. Ze hadden grootste plannen voor de komende jaren, maar nu mogen die manne allemaal op een Eddy gaan rijden.

Hopelijk vind ook Litespeed nog een nieuwe ploeg.

• Gerd

Zo heeft Eddy Merckx de Europese markt inderdaad afgechermd voor Litespeed, Kobe…

In de praktijk betekent het ook dat er minder Belgische en Nederlandse wielrenners aan topwedstrijden kunnen deelnemen…

Verder denk ik dat de “bedrijfsculturen” van Lotto en Domo wel eens zouden kunnen botsen.

Merckx zelf moet beter weten. In de nadagen van zijn carrière probeerde men iets gelijkaardigs met C&A, een Belgische topploeg met Merckx en Van Impe.

Merckx zelf haalde toen aan dat er geen cohesie was omdat (alhoewel iedereen op de juiste wijze met zijn vaak bezig was) er mentaliteitsverschillen bestonden…

Ik vind Merckx een aangenaam persoon, maar ik vrees wel dat hij hier eerder zijn pet van bedrijfsleider op had dan die van sportliefhebber…