Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Domo/Lotto fusie zeker, weer een nederlandse

• BdeVries

Gerd schreef: “ Zo heeft Eddy Merckx de Europese markt inderdaad afgechermd voor Litespeed ”

Dat is inderdaad een factor Gerd.

Litespeed had een moeilijke tijd achter de rug en de succesvolle samenwerking met Lotto zal voor hun naamsbekendheid op het Europeese continent belangrijk geweest zijn.

Streep er door !

Lotto heeft ons de afgelopen jaren laten zien dat je ook zonder een Rabo budget succesvol actief kunt zijn in de bovenlaag van het profwielrennen.

Dat vond ik zelf altijd een belangrijk “ selling ” argument van die ploeg.

Kijkend naar rendement op geinvesteerd kapitaal is de betrokkenheid van met name Farm Frites maar in zekere mate ook die van Domo veel minder wervend geweest voor sponsor gelden in de wielrennerij.

Bengt mij tot een ander gevolg van deze operatie; er is voor volgens jaar weer een aantal miljoenen Euro's sponsorgeld weggevloeid.

En dat geeft voor een TV sport met behoorlijke exposure toch wel zorgen.

PS

Heeft je echtgenote Eurosport al op het Franse geluidskanaal staan ?

• Gerd

Jeff???

Ze zal blij zijn…

• tukker

Er staat duidelijk dat ze tevreden zijn over Bram Tankink, dus dan heeft hij geen mazzel, maar is het gewoon een verdienste van zijn rijden. Ze verwachten momenteel nog geen prestaties van hem, maar gewoon een goede ontwikkeling. Als ze hem willen houden zien ze hem als een renner voor de toekomst. Niet?

• MM

“Naar voorbeeld van Rabobank en Telekom”

Fusie Lotto-Domo een feit (01/07/02)

De Belgische wielerploegen Lotto-Adecco-ABX en Domo-Farm Frites fusioneren tot Lotto-Domo vanaf 1 januari 2003. De intentieverklaring tot de fusie voor een grote, nationale ploeg werd nu officieel bevestigd door de twee sponsors. De overeenkomst geldt voor twee jaar en kan mogelijk verlengd worden.

Huidig Domo-Farm Frites-manager Patrick Lefevre wordt directeur sport en communicatie, Lotto-manager Christophe Sercu algemeen en financieel directeur van de nieuwe ploeg. “De grote lijnen liggen vast, maar 90 procent van het werk moet nog gebeuren”, aldus Sercu.

“Budgettair (basisbudget van 5 miljoen euro, nvdr), juridisch (oprichting van nieuwe nv, nvdr), en commercieel (twee co-hoofdsponsors, nvdr) liggen de lijnen vast, maar sportief moeten de komende weken nog heel wat zaken geregeld worden”, aldus Sercu.

“Geen makkelijke taak, want van de UCI mag een eersteklasser slechts 25 renners onder contract nemen. Ook wat de sportdirecteurs betreft zullen er keuzes moeten worden gemaakt. Dat is onvermijdelijk”, legde Lefevre uit. “Het wordt een soort nationale ploeg met een stevige Belgische basis, maar ook met buitenlandse renners naar het voorbeeld van Rabobank in Nederland en Telekom in Duitsland. We willen een team dat flirt met de top.”

“Jongerenopleiding is prioritair”

Ook de opleiding van de Belgische jeugd was belangrijk bij het samengaan van de twee ploegen. “Jongeren opleiden is sinds jaren één van mijn prioriteiten. En in het nieuwe team kan dat ook”, aldus Lefevre. Zo komt er zeker een professioneel begeleide juniorenploeg, een beloftenploeg en mogelijk -als er nog budgettaire ruimte vrij is- ook een team op derdeklasseniveau, naast de hoofdklasser.

De aanzet tot de fusie werd gegeven door Eddy Merckx, die gealarmeerd door Lefevre over het afhaken van de co-sponsors Farm Frites en Adecco op het einde van het jaar, tijdens een werkbezoek in China in maart Voogdijminister Rik Daems van de Nationale Loterij erover aansprak.

“Nieuwe ploeg zal nationaal gevoel stimuleren”

Voor Merckx lag daar de kans voor een grote nationale ploeg: “Naar het voorbeeld van teams als Rabobank en Telekom in de ons omringende landen. Door hun succes kwamen daar ook andere teams bovendrijven, zoals Gerolsteiner en Team Coast. Hopelijk kan dat in België ook gebeuren.”

Minister Rik Daems knoopte gesprekken aan met beide teams, en vond er gehoor. “Nochtans ging ik niet akkoord met het eerste voorstel”, gaf Sercu toe. “Het was mijn plicht om mijn team te verdedigen. Een tweede, aangepaste voorstel heeft me overtuigd.”

Minister Daems ziet een mooie toekomst weggelegd voor het wielrennen in België met de komst van het nieuwe team: “De creatie van een Belgische ploeg zal een sterk nationaal gevoel stimuleren. Financieel, inhoudelijk en sportief worden de krachten nu gebundeld voor dit wielerplan, dat verdergaat dan een wielerploeg.”

• Leon

Dus na Axa komt er weer een profploeg voort uit Groenewoud. O, wat is de wielergrond in bye uns in Nimwegen toch vruchtbaar…