Niet elke MTB'er vindt zijn draai op de weg, tenminste niet met het programma van Bankgiroloterij.
Bas van Dooren wordt weer mountainbiker
Bas van Dooren (28) keert terug naar het mountainbiken. De renner van BankGiroLoterij-Batavus is na een half seizoen tussen de wegrenners tot de conclusie gekomen, dat hij in het mountainbiken meer kan bereiken dan op de weg. ,,Het was een prachtige ervaring. Maar jammer genoeg hebben we geen wedstrijden in de bergen kunnen rijden, zoals de Ronde van Oostenrijk. Ik heb gemerkt dat ik op het vlakke, als er vijftig kilometer per uur wordt gereden, gewoon te kort kom'', zei Van Dooren, nadat hij bij het NK op de weg in Nijmegen als 21e was geëindigd. ,,Daarom heb ik de beslissing genomen dat ik qua ervaring, techniek en aanleg in het mountainbiken beter tot mijn recht kom. Ik wil nu mijn pijlen gaan richten op de Olympische spelen van Athene. Dit jaar zal ik deelnemen aan het EK in Zürich en het WK in Kaprun.'' Het feit dat Batavus als geldschieter stopt bij BankGiroLoterij en er dus minder ‘noodzaak’ is om ex-mountainbiker bij het team te houden, zal ongetwijfeld ook een rol spelen. Van Dooren heeft immers geen kontraktverlenging voor 2003 gekregen van manager Arend Scheppink. Een ploeg voor 2003 heeft Van Dooren nog niet, maar hij wil daarom nu al op zoek gaan naar een geschikte werkgever. De uitstekend georganiseerde Duitse T-Mobile-ploeg is misschien een optie. ,,Ik word al sinds 2000 privé gesponsord door telecomaanbieder BEN, dat een onderdeel is van Telekom.Wellicht liggen er zodoende mogelijkheden'', aldus de voormalige nummer twee van de MTB-World Cup.