Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kurt van de Wouwer niet in de Tour

• Jo

Lotto-Adecco heeft z'n selectie bekend-

gemaakt voor de Ronde van Frankrijk.

Kurt Van de Wouwer werd op de valreep

vervangen door Thierry Marichal.

Van de Wouwer vernam het nieuws pas op

maandagmiddag en is zwaar ontgoocheld:

"Met de Giro en de Dauphiné Libéré in

de benen dacht ik een goeie Tour te

kunnen rijden. Daarom is dit een klap

in mijn gezicht. Ik was ervan overtuigd

dat velen binnen de ploeg achter mij

stonden, maar die durven nu hun mond

niet meer te openen", zei Van de Wouwer

De selectie: McEwen, Marichal, Brandt,

Mikhailov, Aerts, Vierhouten, Baguet,

De Clercq en Rik Verbrugghe.

Bron: Teletekst TV1.be

Erg Jammer,

Na veel blessureleed vorig jaar in de tour en begin dit jaar, was hij toch op de terugweg met een goede giro (top 30) en een goede klassering in de Dauphiné (20e)

Kurt van de wouwer lijkt me nu al het eerste slachtoffer van de Lotto-Domo Fusie

Lijkt me voor Bank-Giroloterij niet een verkeerde aankoop.

• Gerd

Onbegrijpelijk dat Kurt niet meekan.

Lotto wil alles zetten op Mc Ewen en Verbrugghe.

Ik denk wel niet dat Kurt een toptien kan rijden, maar op die manier mag de beste Belgische ronderenner niet mee naar de grootste rittenwedstrijd.

Iets zegt mij dat dit te maken heeft met de nakende fusie en het feit dat Bruylandts een goede route du Sud reed…Misschien moet die de volgende Belgische ronderenner worden…Ik denk niet dat hij het in zich heeft…

We zullen moeten wachten op Van Goolen. Als men met die man wat geduld heeft, dan denk ik dat hij heel ver kan komen, prachtrenner (ik val in herhaling).

Wat die fusieploeg betreft: op lange termijn kan het een goede zaak zijn voor het wielrennen in België, op korte termijn vrees ik voor een fiasco, waardoor sponsors zouden afhaken en de lange termijn politiek (jeugdwerking) op de helling kan komen te staan.

Lijkt mij ook niet al te goed doordacht. Men wil van MC Ewen één van de speerpunten maken maar die ziet een nieuwe samenwerking met Lefevere niet zitten…Haast en spoed is zelden goed????

• Kobe

Bij Mapei neemt Fabian de Waele (de ongelukkigste man van de Tour van vorig jaar) de plaats in van Canada. Dit betekent dus nog een extra hulp voor Steels en Freire. Maar als ik EvdA was dan zou ik me niet zo druk maken om de trein voor Steels, maar laten Tom en Oscar maar aanhaken bij die paarse trein. Een Steels in topvorm is op de laatste 50m namelijk rapper dan Zabel en kan zodoende door een jump uit het wiel van Erik z'n zeges pakken. Want bij Mapei hebben ze natuurlijk wel een fantastische trein met Tafi, Bodrogi, Hunter, de Waele, Freire en Steels. Maar die trein is niet zo'n machine als Wesemann, Hondo, Fagnini en Zabel. Ze kunnen mijn inziens bij Mapei een deel van hun “trein” met ontsnappingen meesturen dan achter de Telekom dienstregeling aan te laten rijden. En Freire en Steels beide voor de overwinning te laten sprinten, zonder een van hen op te offeren, maar ja we zullen zien.

• Marco

nog even een aanvulling op de opmerking van Gerd: wie veel wielrenblaadjes heeft moet eens even opzoeken wat Lefevre de voorgaande maanden allemaal over McEwen gezegd heeft. Niet zo gek dat Robbie niet meer onder die vent wil rijden.

Sowieso snap ik nog steeds niet hoe het kan dat door een minister, die zo trots is dat hij met de grote Eddy (die eigenlijk gewoon een fietsenverkoper is) op de foto mag, een prima profploeg om zeep wordt geholpen …

• HansH

Precies, net zoals Steels en Svorada een aantal jaren geleden ieder voor zich sprintten (en beiden succesvol).

• Gerd

“Sowieso snap ik nog steeds niet hoe het kan dat door een minister, die zo trots is dat hij met de grote Eddy (die eigenlijk gewoon een fietsenverkoper is) op de foto mag, een prima profploeg om zeep wordt geholpen …”

Toch even nuanceren Marco.

In wezen heeft minister Daems hier weinig mee te maken. Hij is wel minister bevoegd voor overheidsbedrijven, maar uiteindelijk is het de RVB vanj de Nationale Loterij die beslist over de wielerploeg. Daems pronkt nu graag met andermans veren omdat hij dringend aan een succesje toe is, de man is o.a. mee verantwoordelijk voor het Sabena-Débacle (bewust met hoofdletter geschreven).

Bovendien is hij te dom om in te zien dat dit niet noodzakelijk een succeverhaal is. Merckx heeft hier de status van Pele in Brazilië en met hem op de foto staan levert altijd wel wat stemmen op voor een minus als Daems.

• Marco

Bedankt voor de toelichting Gerd, ik wilde inderdaad graag even horen hoe een Vlaming hier over dacht.

Het kwam in me op omdat ik gisteren op het VRT journaal die minister letterlijk iets hoorde zeggen als: “als een man als Merckx die zoveel voor Belgie gedaan heeft zoiets voorstelt dan moet je dat serieus in overweging nemen”.

Kortom, mijn indruk is dat de verantwoordelijken inderdaad blind achter heilige Eddy aanlopen en

a. de vreemde rol van Merckx en zijn fietsenmerk niet doorhebben.

b. de consequenties voor de huidige renners en medewerkers van de ploegen niet overzien.

Vervolgens kwam in hetzelfde tv-item Merckx nog even zeggen dat hij een “superploeg als Telekom” zag.

Dit slaat echt nergens op, want het succes van Telekom als semi-nationale ploeg is met name te danken aan het feit dat er voor Telekom nauwelijks een profploeg in Duitsland was, en ze bovendien een Duitse tourwinnaar hebben.

Belgie heeft echter al minstens 40 jaar profploegen en is daarom totaal niet te vergelijken met Duitsland. En of er een Belgische Tourwinnaar opstaat heeft sowieso weinig van doen met deze fusie.

En de afgelopen jaren heb ik persoonlijk nogal veel sympathie voor de Lotto-ploeg gekregen, daarom vind ik deze hele zaak zo treurig …

• Gerd

Ik ben het volledig met je eens Marco. Lotto-Domo als “nationale” ploeg slaat nergens op, temeer daar Quick Step ook grootse plannen heeft en Colstrop-Palmans TT1-plannen heeft…

Bovendien betekent dit alles dat minder Belgische renners aan topwedstrijden kunnen deelnemen als biede ploegen samengaan.

Wat het rondewerk betreft (dit spreekt mij meer aan dan de klassiekers, en dan bedoel ik niet alleen de TdF) zal de “nationale” ploeg zich dan wel moeten gek rijden voor de “Fransman” Virenque…(tenzij Van Goolen veel vlugger doorbreekt dan normaliter mogelijk is, maar laten we niet overdrijven…).

Ik ben niet iemand die enkel sympathie heeft voor Belgische renners (Rubiera, Evans, Rumsas, Hincapie,…) maar als je van “nationale” ploegen spreekt, moet je zorgen dat je niet enkel voor klassiekers kopmannen hebt…

Bovendien zou het wel eens kunnen dat deze kopmannen elkaar dan voor de voeten rijden. Ik las vanmorgen dat Aerts (die een aanbieding van Telekom op zak heeft) twijfelt voor welke ploeg hij moet kiezen. Geld is geen punt beweert hij. Hij voelt zich goed in een Belgische omgeving en heeft ook iets van dankbaarheid voor Lotto, maar hij beweert dat hij voor “zijn” wedstrijden (Ardennen en heuvelachtige klassiekers) bij Telekom het kopmanschap zou moeten delen met enkel en alleen Vinokourov. Bij de nieuwe ploeg: Verbrugghe, Baguet, Bruylandts, Van Petegem, Axel Merckx, Wadecki,…dit is mijns inziens van het goede teveel. Op gevaar van in herhaling te vallen, enkel de jeugdwerking zie ik als een positief aspekt…De rest wil ik nog wel eens zien. Als wielerliefhebber vond ik de rivaliteit tussen Lotto en Domo heel leuk en bovendien stimulerend…