Ik vind heel het wielermilieu nogal conservatief…
Om op het idee van Johan P in te gaan.
Ik zie dit zo, organiseer bijvoorbeeld om de vier jaar een Ronde van de Europese regio's die een maand duurt met in iedere week één rustdag en daar bovenop transferdagen. Dan kun je verschillende landen aandoen en in één wedstrijd bijvoorbeeld Pyreneeën, Alpen en Dolomieten aandoen. Organiseer korte etappes zoals in de Vuelta en cluster ze in trosjes van vier of vijf etappes in dezelfde regio. Daarna volgt een transferdag en een rustdag en dan opnieuw een trosje…Kan je alleen doen als de renners dit zien zitten (maw maak een wedstrijd die de belangen van de renners centraal stelt in tegenstelling tot de TDF).
Waarom zal dit utopisch blijven: wil dit slagen dan moeten Tour, Giro en Vuelta één maal om de vier jaar in de schaduw staan van deze nieuwe Ronde (eventueel zelfs niet doorgaan, want de kalender is overvol). De machtige organisatoren van deze wedstrijden zullen dit niet zien zitten.
Organiseer deze wedstrijd met landenploegen en je krijgt de sponsors tegen en bovendien belangenvermenging van het soort dat je ieder jaar op het WK ziet…
En toch vind ik dat vernieuwing in het al te conservatieve wielrennen best eens mag…
Nog iemand inspiratie…
Oh ja jullie zullen al wel begrepen hebben dat ik het jammer vind dat Vuelta “nieuwe stijl” niet doorgaat…alhoewel ik de organisatoren begrijp.