Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tijdrijders leren klimmen???

• h

Kunnen alle tijdrijders leren klimmen????

Tijdrijders:Goed duurvermogen,kunnen afzien,kunnen lang met hoge hardslag rijden,kracht in de benen

Zou je dus kunnen stellen dat alle top tijdrijders kunnen leren klimmen (en zo een goed klassement in een grote ronde rijden)of hebben tijdrijders de volgende factoren teveel in het nadeel:tempowisselingen van de echte klimmers,zwaarder als echte klimmers,minder souplesse dan echte klimmers(die laatste kan je denk ik aanleren)

Wat denken jullie hierover?????

• Martin

Ik denk dat die 3 dingen best aan te leren zijn. Kijk maar naar Armstrong die is daar het levende bewijs van. Ook Armstrong is zwaarder als normale klimmers en fietste eerder niet zo erg op souplesse als dat hij nu doet! Tempowisselingen daar raak je denk ik vanzelf wel aan gewend en daar zul je ook niet veel last van hebben als je souplesse goed is!

• Kobe

Denk dat vooral de tempowisselingen en het gewicht het probleem zijn voor de meeste tijdrijders tov de pure klimmers.

• h

Ik denk wel dat je gelijk hebt geboeg vb:Armstron Leipheimer IGDG

• h

Gewicht kun je altijd aan werken en als je in 1 (heel) hoog tempo de berg oprijdt zul je nooit veel tijd verliezen

• Dimmu Borgir

Het is als tijdrijder allicht makkelijker om te leren klimmen dan als klimmer te leren tijdrijden.

• Gerd

Er zijn renners die perfect mee kunnen tot 1500 (of is het 1800) meter hoogte en dan afhaken…Ik denk dat alvast dat gedeelte “aangeboren” is…Zo zie ik iemand als Millar en Verbrughe niet direct brokken maken op de Galibier…

Armstrong is een slecht voorbeeld, door zijn ziekte kreeg hij een totaal ander lichaam, bovendien had hij als ex-triatleet het voordeel dat hij het aankan om dat zeer belastende kleine verzet rond te draaien. Daarom denk ik (net als bijvoorbeeld Lucien Van Impe) dat mountainbikers de klimmers van de toekomst zullen worden. Ik denk dat Cioni, Evans en Landis zeker navolgers gaan krijgen. Ik kijk dan ook erg benieuwd uit naar de prestaties van Miguel Martinez…

• Kobe

Heeft misschien ook met de VO2 max te maken. Groter renners verbruiken meer zuurstof, hoe hoger je komt des te minder zuurstof er in de lucht zit. Vandaar dat zwaarder klimmers het op grotere hoogte moeilijk krijgen ten opzichte van de freggels.