Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe Shimano Biopace (goed) te monteren?

• Vrank de Klapper

Hoi,

Ik heb laatst mijn hele fietst uitelkaar gehaald schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Maar: ik heb Shimano Biopace voorbladen (van die ei-vormigen) en nu heb ik het vermoeden dat ik ze niet goed erop heb teruggezet. (beetje een doortrapgevoel). Weet iemand van jullie hoe je die dingen er goed op terugzet zodat ik weer optimaal klappen kan? Indien niet, weer iemand dan wel een plek waar ik die info krijgen kan?

Gegroet,

Vrank de Klapper

• HansH

Het klinkt misschien vreemd, maar ik ga altijd naar de fietsenmaker als er iets met mijn fiets is.

• wielerslak

Dat is niet vreemd, dat is het verstandigst. Zeker als het om een wedstrijdfiets gaat. En als je er zelf niet veel van weet.

Maar ik kan je niet veder helpen mij fiets is ei vrij

• Vrank de Klapper

Dat klinkt inderdaad vreemd. Als ik het zelf kan fixen dan probeer ik dat ook te doen. Het probleem is dus alleen: hoe moeten de ovale bladen staan t.o.v. de cranks? Er zijn 5 mogelijkheden, maar als iemand hier weet hoe dat moet, dan bespaart me dat dus een gang naar de fietsenmaker en waarschijnlijk onnodige kosten.

Vrank de Klapper

• WWW.PLOEGLEIDER.COM

Vrank, ik heb er ook een tijdje mee gereden, was meteen van m\'n knieproblemen af, maar sinds ik wedstrijden rijd toch maar op nieuwer spul overgeschakeld.

Op het web heb je wel wat figuren die je verder kunnen helpen.

Hier wat bookmarks:

http://www.sheldonbrown.com/biopace.html (even doorsurfen naar de links)

http://fredhaj.tripod.com/centurionpage.html

hopelijk vind je het, anders effe bij Google.com zoeken op shimano biopace (ongeveer 695 hits)

• Outsider

Weet het niet zeker, maar volgens mij staat er op het buitenblad aan de buitenzijde een pijltje ingekerft. Als je je fiets in de bok/haak hangt/zet moest je je pedaal(blad-zijde) helemaal naar onder doen en het blad zo monteren dat het pijltje naar boven wijst. Maar ben dus niet zeker, misschien dat iemand het kan bevestigen/verbeteren.

Dat je zo een ding nog hebt btw!

• Kobe

Er zit meestal op de shimano bladen een uitstekend palletje, deze dient achter je crank te zitten ter voorkoming dat de ketting tussen blad en crank komt.

Volgens mij loopt bij biopace de langste doorsnede evenwijdig aan je crankrichting.

• Vrank de Klapper

Tja, mijn knieen zijn nogal gevoelig en ik fiets graag lange vlakke afstanden waarbij de pedaalslag niet al te hoog is. Dan is bewezen dat dit Biopace systeem relatief goed voor de knietjes is, ook al is lichter trappen natuurlijk altijd beter.

Ik heb de voorbladen wel eens eerder losgehad maar toen geen problemen gehad na het hermonteren. Nu is het frut, maar ik zal vanavond proberen ze erop te zetten zoals jij het zegt.

Het vervelende van een fietsenmaker is ook nog eens dat ik die fiets dan pas zaterdag kan wegbrengen en een week later kan ophalen. En dan kun je zo een week niet trainen, en dat is ook zonde.

In ieder geval bedankt, ook voor de links!

Vrank de Klapper

• Harrie

Even wat verwarring stichten.

De theorieen en ervaringen omtrent Biopace (overigens gerangschikt onder de top-10 van de slechtse uitvindingen, tezamen met oa de gebogen cranks) verschillen nogal.

Zo zijn er theorieen die beweren/bewijzen dat het juist het meest effectief is om de bladen een slag te verdraaien t.o.v. de bedoelde positie.

Uitproberen ?

Weest er trouwens zuinig op. Het worden collector items. Waarschijnlijk is dat toch sowieso het beste: bewaren voor de verzameling, ronde kopen om mee te rijden. Schakelt ook nog eens 10x beter.