Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verzet

• Reinier

Ik vind dat “kenner” hier helemaal gelijk heeft. met 46* 14 kan je gewoon een bestaande shimano casette nemen. (van Tiagra of Ultegra.) het staat ook mooier zo een cassette en is lichter dan allemaal grote bladen. Maar er zijn ook enkele nadelen, 53*16 is iets zwaarder dan 46*14 ,krijg je een reserve wiel vd de wagen met een 16 erop is het wel errug moeilijk terug komen achter de auto, als je een frame hebt met een aangelaste voor derailleur nok is het mogelijk dat je de voorderailleur niet laaggenoeg kan zetten en dat hij zo niet optimaal schakelt.

• Robert B.

Helemaal mee eens Kenner, ik had overigens niet in de gaten dat we het hier hadden over jongens en meisjes van 15 en 16 jaar jong. Maar een buitenblad van 46 en binnenblad van 39 of 42 heb je dan niet een boel verzetten dubbelop, ik vind het verschil niet erg groot.

Ik zou voor de jeugd zeggen, ga fietsen met een triple. mooi 30 binnenblad en dan heb je achter aan een 23er genoeg, of is dat ook te zwaar?

• Reinier

Dan heb je zo een brede as en dan zit je toch een beetje vervrongen op de fiets en je hebt zo een lelijke achter derailleur, ik denk dat je met 39/25 overal boven moet kunnen komen. Vooral omdat je bij de nieuwelingen niet veel langzamer bergop rijdt dan later omdat je waarschijnlijk ook lichter zal zijn. voor meisjes is dat misschien anders maar ik dat die misschien ook minder over de grens gaan?? en je kan altijd nog een 27 zetten als je bv. op “vakantie” gaat in de bergen

• Kenner

Reinier,

Wij moeten ons heftig “verzetten” tegen een te zwaar “verzet”. Echter een te licht “verzet” kan ook weer heel nadelig werken. Misschien vinden we het goede “verzet” nooit, maar één ding weet ik wel een wedstrijd wordt slechts één keer gewonnen en wel “tig” keer verloren.

Mvrgr,

Kenner (die vroeger slechts 10 versnellingen tot zijn beschikking had en er toen bergop altijd één te kort kwam, nu heeft hij er 27 en nog komt hij er bergop één te kort…)