Beetje eenvoudig om te stellen dat “Shimano” blokjes zus zijn en “Campa” blokjes zo. Van Shimano weet ik dat ze voor verschillende types remmen verschillende rubbersamenstellingen gebruiken (ook Campagnolo zal wel meerdere types hebben). “Shimano” blokjes bestaan dus niet. Vind je de standaard op jouw fiets gemonteerde blokjes te snel slijten, probeer dan eens de Shimano “High Performance” blokjes.
Waarom dan niet de meest slijtvaste blokjes op alle remmen?
Het KAN ZIJN dat die slijtvaste blokjes sneller je velg opeten. Dan is het maar net waar je het liefst je geld aan uit geeft.
Verder gaat het niet alleen om de levensduur van blokjes en velg. Remfabrikanten hebben ook nog te maken met remkracht, doseerbaarheid, prestaties bij nat en droog zo dicht mogelijk bij elkaar, verschillende velgmaterialen, piepen, etc. Het is gewoon ontzettend moeilijk of onmogelijk om alles in 1 perfect remblokje te stoppen. Er moeten keuzes gemaakt worden. Vaak zegt de berijder: “dan maar iets minder remkracht en wat langere levensduur”, maar daar denkt de wetgeving weer heel anders over. Wil je bv in Duitsland een complete fiets op de markt brengen, dan kiun je niet onder de eisen van de DIN uit. En dat betekent in de praktijk: remmen die de lab. test goed aankunnen, maar in een regenrit in de Alpen het einde van de dag niet halen.
Vandaar dat de remmen van de “populaire” groepen, vaak op fietsen compleet van de fabriek, “DIN approved” zijn maar minder lang leven. Voor duurdere, hoofdzakelijk voor de losse verkoop bedoelde remmen (heb je niks te maken met DIN, omdat je dan immers geen complete fiets of compleet remsysteem verkoopt) ben je als fabrikant van remmen en blokjes vrijer.
Moeilijk, maar het is niet anders. De regelgeving is dus niet altijd en voor iedereen een voordeel.