Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Remblokjes Shimano vs Campa

• Bou

Sinds de Marmotte afgelopen zaterdag ben ik nog tevredener over mijn Campagnolo Daytona remmen.

Ondanks dat ik deze remblokjes al zo'n 5000km heb. Tijdens de Marmotte, lange afdalingen in de regen, geen centje pijn. Mijn broer met gloednieuwe Shimano remmen had 1 en al ellende, moest in de eerste afdaling al blokjes vervangen (geen pretje als je handen gevoelloos zijn en al je lichaamsdelen trillen van de kou). Daarna heeft hij nog meer problemen met die blokjes gehad. Na de Marmotte waren zijn hele wiel en zijn kleren vies van de remblokjes die heel snel opgegeten werden door de velgen.

Van mijn Campagnolo blokjes was nauwelijks iets afgesleten.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

• killer

Zelf rijd ik op mijn wegfiets met shimano blokken en die had ik dit jaar al 3 x moeten vervangen, nu was ik het zat en heb ik een paar naamloze remblokjes gekocht van € 3 en die slijten langzamer dan shimano blokjes.

Kan iemand mij vertellen wat de samenstelling is van de verschillende blokjes?

Heeft dit misschien te maken dat campa blokjes van koolstop zijn?

• Frans

Ik baal ook van mijn remblokjes, moet er vanaf!!

Maar nu zag ik dat de Campa remblokjes ook in een zilver-kleurige ‘schoentjes’ zitten.Dit lijken wel bijna precies dezelfde als die van Campa zou je dan niet die Campa blokken op je fiets met shimano ‘schoentjes’ kunnen zetten?

• Robert B.

Is het snelle slijten het enige probleem????? Ikzelf fiets met shimano maar behalve de slijtage vind ik het perfecte remblokken, remdruk goed te doseren en de remmen voelen gewoon heel vertrouwd aan, wat zijn jullie verdere ervaringen met campa want alleen vanwege het slijtage ga ik niet switchen.

m.vr.gr. Robert B.

• Harrie

Beetje eenvoudig om te stellen dat “Shimano” blokjes zus zijn en “Campa” blokjes zo. Van Shimano weet ik dat ze voor verschillende types remmen verschillende rubbersamenstellingen gebruiken (ook Campagnolo zal wel meerdere types hebben). “Shimano” blokjes bestaan dus niet. Vind je de standaard op jouw fiets gemonteerde blokjes te snel slijten, probeer dan eens de Shimano “High Performance” blokjes.

Waarom dan niet de meest slijtvaste blokjes op alle remmen?

Het KAN ZIJN dat die slijtvaste blokjes sneller je velg opeten. Dan is het maar net waar je het liefst je geld aan uit geeft.

Verder gaat het niet alleen om de levensduur van blokjes en velg. Remfabrikanten hebben ook nog te maken met remkracht, doseerbaarheid, prestaties bij nat en droog zo dicht mogelijk bij elkaar, verschillende velgmaterialen, piepen, etc. Het is gewoon ontzettend moeilijk of onmogelijk om alles in 1 perfect remblokje te stoppen. Er moeten keuzes gemaakt worden. Vaak zegt de berijder: “dan maar iets minder remkracht en wat langere levensduur”, maar daar denkt de wetgeving weer heel anders over. Wil je bv in Duitsland een complete fiets op de markt brengen, dan kiun je niet onder de eisen van de DIN uit. En dat betekent in de praktijk: remmen die de lab. test goed aankunnen, maar in een regenrit in de Alpen het einde van de dag niet halen.

Vandaar dat de remmen van de “populaire” groepen, vaak op fietsen compleet van de fabriek, “DIN approved” zijn maar minder lang leven. Voor duurdere, hoofdzakelijk voor de losse verkoop bedoelde remmen (heb je niks te maken met DIN, omdat je dan immers geen complete fiets of compleet remsysteem verkoopt) ben je als fabrikant van remmen en blokjes vrijer.

Moeilijk, maar het is niet anders. De regelgeving is dus niet altijd en voor iedereen een voordeel.

• WWW.TOURDEFRANCE.NU

Ben erg tevreden over de nieuwe BBB-raceblokjes (het verwisselbare topmodel met bijbehorende cassettes, weet geen typenummer). Goed doseren, voelt rubber-achtig comfortabel, maar toch heel slijtvast (behalve het eerste laagje).

Bij uw betere fietsenmaker…

• de belg

ik vind remblokjes van shimano wel heel goed. het klopt dat ze snel slijten maar ze slijten de velg des te minder…

• Kobe

Ja, heb dat ook gehad met m'n Dura Ace blokken in een verregende klimdag (en vooral daaldag). Maar rijdt nu al ruim een jaar met de bloken die op m'n Mavic remhoeven zitten en die doen het uitstekend.

Maar zoals Harrie al aangeeft, zijn minder slijtende blokken vaak (vooral in natweer) een aanslag op je velgen.

• Bou

Helpt het om keramische velgen te hebben?

• vince

ik heb nu Aztec remblokjes gekocht ipv Shimano.

Iemand daar ervaring mee? Volgens mijn fietsenmaker zijn die wat harder dan Shimano's blokken maar beschadigen ze niet je velgen zoals die van Campagnolo.