Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Marmotte en kou.

• Gerry Verstraten

Ik heb afgelopen weekend geprobeerd de Marmotte te fietsen. Een week voorbereiding in zon en goede temperatuur verliep prima. Zaterdag was het echter bar en boos. Regen, sneeuw, hagel en kou deden mij bwsluiten om voor mijn veiligheid te kiezen en op de Croix de Fere terug te gaan. Wie weet hoe ik me beter tegen de kou kan weren. Met name de voeten en handen. Ik heb handschoenen aangehad maar die konden het tij niet meer keren boven.

Wat zijn bv voor een koukleum als ik goede handschoenen die niet lomp en groot zijn, evenals iets voor mijn voeten.

• Henk

Je bent zo te horen meer een man van de openhaard, ik ben vanmening dat je gewoon warme kleren aan moet trekken en er niets van aan moet trekken hoe je eruit ziet(niet te gek maken natuurlijk), een extra paar thermo sokken en een extramajot doen al wonderen, op de handen kan je ook altijd wat vazeline smeren.

Succes ermee Gerry !

• Willy Voet

TIP,

Vitamine c/magnesium/kalcium

Intraveneus toedienen heb je het echt niet kou………

Klinkt heftig mare valt mee,is absoluut geen doping voor degene die natuurlijk weer wat te mauwen hebben hier,

doei,

Willy.

• CB

Ik reed afgelopen weekend ook de Marmotte dus weet exact hoe je je hebt gevoeld op de Croix-de-fer….Ik weet niet of je je tegen DIE kou en nattigheid kunt weren…

ik had zelf lange handschoenen (maar die waren doorweekt) en ook ijskoude handen. Het probleem is dat je nauwelijks meer kunt remmen met die kou en regen…ik zit voor volgend jaar te denken aan een extra paar droge (gore-tex) handschoenen mee te nemen en die op de top van de CDF aan te doen (en eventueel chirurgen-handschoentjes eronder) ….maar ben verder ook geinteresseerd in goede tips…

Ik zag mensen met plastic zakjes over de handen….(en schoenen).

Verder stonden er in de afdaling overal renners langs de weg (die niet meer konden remmen van de kou)

Zelf ben ik doorgereden op de croix-de-fer met de hoop dat het droog zou worden tegen de tijd dat ik op de Galibier zou komen….en inderdaad het regende daar iets minder maar de afdaling van de Galibier was weer erg koud….

De kou duurt maar 20-25 minuten want dan ben je weer op 1000-1400 meter waar het weer best aangenaam is…dus ik zou zeggen even 20-25 minuten doorbijten…niet te bang zijn voor de kou op de Galibier (gewoon hopen dat het droog is daar, en zorg voor nieuwe harde remblokjes)…..en bij de beklimming van de alp d'huez ben je alle pijn en kou weer vergeten….!!!

• Tom

… en rij je in 36 minuten naar boven

• vince

ik ben beneden in stMichelle een sportzaak binnengegaan om voor de afdaling van de Galibier warmere (en droge) handschoenen te kopen.

Er waren meer renners op dat idee gekomen, dus die zaak was direct uitverkocht.

Beenstukken helpen en overschoenen natuurlijk. Daar heb je de rest van de dag ook niet zo veel last van.

• Kobe

Een Gonzo/Goretex jasje, daar rijdt ik 's winters met -5 ook mee, zonder te klagen!(alhoewel, soms toch wel, maar dat ligt dan nie aan dat jasje)

Paardrijhandschoentjes zijn ook wel okay. En overschoenen etc. lijkt met logisch.

• SUPERGROVER

Ik reed/rijd altijd met 2 paar neopreen-overschoenen over elkaar,

Zelfs als je de hele dag in de regen rijd blijven je je voeten droog/warm….

Probeer maar eens.

BTW rijden in regen en kou,brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Met zomerse(tour)groet

SUPERGROVER

• Ryan

mensen… wat een geklaag. als het een ding NIET was dit jaar met de marmotte was het koud. dat had er nog eens bij moeten komen! door de regen voelde het wel koud aan maar dankzij een normaal regenjack wiel die schade bij mij wel mee. wanneer je nat bent, voelt het koud aan doordat verdampen van dat water energie kost. niet nat worden is dus het devies en liefst zo min mogelijk kleding die nat kan worden. kijk maar eens naar de toprenners.

mijn strategie: gewoon shirt met wollen zweethemd, losse mouwtjes, kniestukken (ideaal!!! meteen kopen als je z nog niet hebt), windbreker en daaroverheen een regenjack. Geen overschoenen en ook geen lange handschoenen. Nat wordt je toch, maar je moet zorgen dat je warm (=in beweging) blijft. Dus NIET STOPPEN op de top van de croix de fer, dan koel je echt in no time af.

Dan nog iets om over na te denken: bij inspanning neemt de warmte die je inwendig produceert toe. het vermogen dat je levert (200-300 watt voor normale fietsers) komt als warmte vrij. bij koud weer is het dus zaak flink door te rijden en erop te letten dat de hartslag lekker hoog blijft. daardoor kunnen de toppers met veel dunnere kleding toe, die kunnen immers een hoger vermogen leveren bij dezelfde hartslag (of zelfs hogere) dan toerfietsers. Bijkomend voordeel is dat de toppers dus ook minder lang op het koude gedeelte van de berg verkeren, omdat ze gewoon harder gaan. Die hebben het dus relatief makkelijk!! Ik heb dit jaar misschien iets te hard de croix de fer opgereden, waardoor de galibier een kleine marteling werd, maar heb het in elk geval niet overdreven koud gehad!

succes

Ryan