mensen… wat een geklaag. als het een ding NIET was dit jaar met de marmotte was het koud. dat had er nog eens bij moeten komen! door de regen voelde het wel koud aan maar dankzij een normaal regenjack wiel die schade bij mij wel mee. wanneer je nat bent, voelt het koud aan doordat verdampen van dat water energie kost. niet nat worden is dus het devies en liefst zo min mogelijk kleding die nat kan worden. kijk maar eens naar de toprenners.
mijn strategie: gewoon shirt met wollen zweethemd, losse mouwtjes, kniestukken (ideaal!!! meteen kopen als je z nog niet hebt), windbreker en daaroverheen een regenjack. Geen overschoenen en ook geen lange handschoenen. Nat wordt je toch, maar je moet zorgen dat je warm (=in beweging) blijft. Dus NIET STOPPEN op de top van de croix de fer, dan koel je echt in no time af.
Dan nog iets om over na te denken: bij inspanning neemt de warmte die je inwendig produceert toe. het vermogen dat je levert (200-300 watt voor normale fietsers) komt als warmte vrij. bij koud weer is het dus zaak flink door te rijden en erop te letten dat de hartslag lekker hoog blijft. daardoor kunnen de toppers met veel dunnere kleding toe, die kunnen immers een hoger vermogen leveren bij dezelfde hartslag (of zelfs hogere) dan toerfietsers. Bijkomend voordeel is dat de toppers dus ook minder lang op het koude gedeelte van de berg verkeren, omdat ze gewoon harder gaan. Die hebben het dus relatief makkelijk!! Ik heb dit jaar misschien iets te hard de croix de fer opgereden, waardoor de galibier een kleine marteling werd, maar heb het in elk geval niet overdreven koud gehad!
succes
Ryan