Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wiggins en de geloofwaardigheid van Contador

• Goozzer

Wel een schraal gedachtenexperiment, Kaasploeg. Natuurlijk was het dan verdacht geweest, mits die achtervolging op een baan plaatsgevonden had en Contador zich niet specifiek zou hebben voorbereid.

In dit geval, echter, ging het niet om een achtervolging op de baan. Het ging om een 9 kilometer lange proloog in Parijs-Nice. Contador had er zin in, reeds een tijdrit gewonnen dit seizoen, al meerdere tijdritten gewonnen in zijn carrière en was ook statistisch niet in het nadeel. Zo vreemd is het dus niet van deze kampioen, die ook nog steeds groeit en leert - als was het maar vanwege zijn leeftijd…

• JW

Inderdaad een gedachtenexperiment, en niet meer dan dát.

Ik schreef o.a.: “ Maar zo lang Contador nergens op betrapt wordt ga ik er nog steeds vanuit dat hij ”gewoon“ een uitzonderlijk goeie renner is, die nog steeds vooruitgang boekt. Maar véél gekker moet hij het niet maken, want dan wordt het - voor mij in elk geval - toch moeilijk om niet te gaan twijfelen. (n.b.: twijfelen is wel wat anders dan iemand beschuldigen van dopinggebruik ! Dat kan alleen als daarvoor bewijs wordt geleverd ! Naar mijn mening gaat Wiggins hier dan ook duidelijk te ver !)…”

Net zoals ik persoonlijk ook weleens twijfels bij b.v. de prestaties van Armstrong heb gehad, zonder hem (uiteraard !) ooit te beschuldigen van doping.

De tijdrit van Contador werd door talloze insiders beoordeeld als zeer uitzonderlijk. Ieder mag daar het zijne van denken. Zo lang hij maar niet met ongefundeerde beschuldigingen komt.

Dat vind ik wat anders dan een ongenuanceerde kreet als “ Wat maakt het toch uit! Ze zitten toch allemaal vol? Dus ongelijk is het niet.Moet hij maar een andere dokter zoeken..”(Derrick).

• PietvZ

Inderdaad, door te zeggen dat je iets gelooft (wat je niet kunt aantonen) insinueer je natuurlijk wel degelijk iets. Waarom zou je het anders zeggen?

• Goozzer

Dat Wiggins ontgoocheld was kan best zijn, dat is inderdaad een menselijk trekje. Al zie je ook daar het verschil met Contador, een échte kampioen, die de dag na een verschikkelijke zware en zwarte dag, op revanche uit is en er alles aan doet om zijn fout van de dag ervoor recht te zetten…

• PietvZ

Dus volgens jou rijdt Contador zuiver?

• zabirskie

De head-to-head resultaten van Contador en Wiggins zijn op meerdere manieren te interpreteren. Eén interpretatie is dat deze zege van Contador over Wiggins weinig verrassend is gezien het verleden. Een andere interpretatie is dat Contador al jaren harder rijdt dan je zou verwachten op grond van zijn fysiek.

• De Kaasploeg

De vraag is hoe Contador zou hebben gereageerd als hij door een specialst geklopt was op een terrein dat niet het zijne is. Volgens mij lees je mijn postje niet helemaal zoals ik het bedoelde. :)

Ik vind het trouwens helemaal niet zo gek dat Contador Wiggins klopt, Wiggins is namelijk helemaal niet zo'n goede tijdrijder op de weg als hij zelf denkt, en Contador is een renner van absolute topklasse. Wiggins is een prima pistier en een waardevolle knecht op het vlakke. Niet meer, niet minder.

• Goozzer

De tijdrit van Contador werd door sommigen inderdaad beoordeeld als uitzonderlijk, al kun je je afvragen waar dat op gebaseerd is. Ook ik had een ‘wooow-gevoel’, maar als je naar de feiten kijkt is het allemaal niet zo bijzonder en zelfs vrij logisch te verklaren…

Misschien heeft het te maken met het feit dat we Contador zien als “Contador de klimmer”, en niet als tijdrijder. Sterker nog: op een of andere manier is er zelfs een beetje het fabeltje dat Contador niet zo'n goede tijdrijder is. Onzin, als je naar de feiten kijkt…

Contador wint al vanaf zijn 20e! tijdritten bij de profs. Ieder jaar weer. Ook in prologen heeft hij al topklasseringen op zijn naam staan, en zelfs Wiggins achter zich gelaten. Het feit dat hij dat nu weer doet en ook (weer) wint, is dus eigenlijk niet vreemd. Dat ‘wij’ het uitzonderlijk vinden, heeft misschien meer met ons te maken dan met Contador zelf…

• De Kaasploeg

>> Een andere interpretatie is dat Contador al jaren harder rijdt dan je zou verwachten op grond van zijn fysiek. <<

:? Beetje rare conclusie lijkt me. Op basis van jou inschatting - dat niet veel verder gaat dan een inschatting van zijn gewicht - rijdt Contador ‘harder dan je zou mogen verwachten?’ Deze conclusie raakt toch wel erg weinig feiten hoor.

• JW

Okee (ik vond de combinatie niet prettig).

Hoe Contador in zo'n geval zou reageren weet ik niet, want zo'n nederlaag is al bijna ondenkbaar. Ik kan me wel verbazing, ongeloof en frustratie voorstellen..

Voor prologen en vlakke tijdritjes onder de 10 km schat ik Wiggins toch wat hoger in. M.i. komend jaar in de keren dat hij meedoet één van de favorieten voor de winst. Maar dat zal moeten blijken. .