Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wiggins en de geloofwaardigheid van Contador

• Otman Bakkal

Het is natuurlijk belachelijk om in een dergelijke vergelijking een klimtijdrit mee te nemen. Het gaat in deze immers niet om alle tijdritten van beide renners, maar slechts om de prologen en korte tijdritten.

De 3 tijdritten van de Giro geven in ieder geval geen goed beeld. De eerste tijdrit was erg heuvelachtig, de tweede was een klimtijdrit en de derde was totaal verregend. Ook de 40+ tijdritten zijn in deze niet echt relevant.

Dan blijven er nog 3 uitslagen over:

7 7/07/2007 Tour de France, Prologue : London I.T.T. 4. 15.

9 10/06/2007 Critérium du Dauphiné Libéré, Prologue : Grenoble I.T.T. 1. 18.

10 5/03/2006 Paris - Nice, Prologue : Issy-les-Moulineaux I.T.T. 7. 4.

Wiggins is twee keer duidelijk sneller. Alleen in de Proloog van Parijs-Nice 2006 blijft Contador hem twee sconden voor.

• JW

Natuurlijk ! Als prikkers als JW of Goozzer het woord “uitzonderlijk” gebruiken zegt dat weinig. Ik doelde met name op mensen uit het metier (renners, ploegleiders) die deze kwalificatie gebruikten (verbaasd, niet insinuerend !).

• Goozzer

Uitgaande van Contadors reactie op de (enige?) paar keren dat hij faalde/een fout maakte/ongelooflijk genaaid werd: hij zou vooral naar zichzelf kijken en de volgende dag revanche (proberen te) nemen. Iets dat naar mijn mening de echte kampioen typeert. De echte kampioen kijkt vooral naar zichzelf en geeft de schuld zeker niet aan anderen. Hij gaat niet in een hoekje zitten kniezen, maar vecht terug…

• Otman Bakkal

Een kleine correctie: in de slottijdrit van de Giro was niet de regen maar de wind de boosdoener.

• Goozzer

Blijkbaar reageren zij dan ook niet rationeel en laten zij zich leiden door fabels en onterechte vooroordelen. Iets dat me overigens - in elk geval van een groot deel van de direct betrokkenen en verantwoordelijken in de wielersport - totaal niet verbaast…

• Cecchini

Sven Kramer wint de 10 km ook met 10 sec. voorsprong of meer. Niemand die er iets van zegt. Wat een gedoe hier allemaal over een tijdrit van 10 km. Bij Contador komt het echt niet uit de lucht vallen, zoals bij Schumacher of Kohl vorig jaar. Ik zou eerder zeggen een matige tijdrit van Wiggins 2 weken geleden. Ook zo maar een mening.

• Goozzer

Contador heeft Wiggins m.a.w. 3 jaar geleden al eens geklopt op een parcours dat nóg meer in het voordeel van baanrenner Wiggins is, dan dit jaar het geval was…

• zabirskie

“Op basis van jou inschatting - dat niet veel verder gaat dan een inschatting van zijn gewicht - rijdt Contador ‘harder dan je zou mogen verwachten?’ Deze conclusie raakt toch wel erg weinig feiten hoor.”

Het is dan ook geen conclusie, maar een interpretatie. Tijdritten op het vlakke worden doorgaans gewonnen door oersterke rouleurs, met dijbenen van een meter omtrek en een perfecte houding op de fiets. Mannen die lijken op Cancellara, Honchar (Gonchar?), Grabsch.. Mannen die veel vermogen trappen en voldoende traagheid (massa) hebben zodat de luchtweerstand makkelijker overwonnen kan worden. Deze types laat Contador wonderbaarlijk genoeg meestal achter zich.

Dan “Wiggins is namelijk helemaal niet zo'n goede tijdrijder op de weg als hij zelf denkt, en Contador is een renner van absolute topklasse”.

Hoewel ik dit in principe onderschrijf, klopt hij in deze specifieke tijdrit toch een LL Sanchez (zij het met slechts twee seconden). Je kunt erover discussieren of dit de mondiale top is in het tijdrijden, maar hij is toch minstens een subtopper en bovendien in topvorm, getuige zijn rijden in het verdere verloop van Parijs-Nice. Het kloppen van dit soort renners (en verder alle andere deelnemers - op één na) maakt Wiggins toch zeker geen koekenbakker.

• zabirskie

Overigens ben ik me ervan bewust dat het woordje rouleur bepaald niet van toepassing is op twee van de drie voorbeelden die ik geef van tijdrijders. Maak er maar “tenminste drie van de kenmerken: oersterk, rouleur, dijbenen van een meter omtrek en een perfecte houding op de fiets” van.

• Blueprint

Bovendien was Parijs-Nice ook voor Contador een seizoensdoel, niet alleen voor Wiggins.