Ik geloof dat je de strekking van die post verkeerd begrijpt. Ik geef twee mogelijke interpretaties, waarvan één inderdaad is dat het -gezien het verleden- nauwelijks opmerkelijk is dat Contador sneller is dan Wiggins. Ik geef ook niet mijn voorkeur voor één van beide interpretaties en het is niet mijn bedoeling Contador verdacht te maken.
De enige drogredenering die ik kan ontdekken is “Als Contador nu wint van Wiggins, is er niets aan de hand met Contador omdat hij dat al jaren doet.” Die redenering gaat mank omdat daar de incorrecte aanname “Als er iets met Contador aan de hand zou zijn, zou dat alleen in deze tijdrit het geval zijn geweest” aan ten grondslag ligt. Je sluit namelijk de mogelijkheid uit dat er al jaren iets aan de hand is met Contador.
Nogmaals, dit is niet mijn conclusie. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat alleen een head-to-head vergelijking net zo min grond is om Contador vrij te pleiten als zijn fysiek reden is hem te veroordelen.
De vergelijking met voetbal gaat overigens mank, omdat in voetbal techniek en tactiek een veel grotere rol spelen dan in tijdrijden. Noch techniek, noch tactiek heeft een (grote) fysieke component dus een vergelijk op basis van deze kwaliteiten doet onrecht aan de natuur van het spelletje. Bij wielrennen daarentegen bepaalt fysiek (in mijn ogen) minstens 90% van de prestatie.