Aart Vierhouten:
De eerste stapjes
Het seizoen 2009 is volledig losgebarsten wanneer ik dit schrijf. Met de klassiekers voor de deur laat ik mijn gedachte even terugdwalen over de afgelopen maanden. Het begint in januari met een trainingskamp in Spanje. Hier worden onder prima omstandigheden veel kilometers gemaakt en intensiteiten getraind, ieder op zijn eigen nivo. Het eerste groepsproces vindt dus plaats in zonnige - ‘soleilse’ - omstandigheden. Dat moet een teken geweest zijn denk ik nu.
De eerste wedstrijdkilometers volgen al een week later in La Marseillaise de openingskoers in Frankrijk. Waar een knappe 5e plaats voor neoprof Johnny Hoogerland laat zien aan iedereen in onze ploeg dat alles mogelijk is. Dit resultaat is geen gelukje want Johnny laat in de Ster van Bessèges zien waartoe hij in staat is met een derde plek in etappe drie en een mooie 4e plaats in het eindklassement. De eerste overwinning van het Vacansoleil Pro Cycling Team gaat de analen in op naam van Björn Leukemans. Wat een feest als je iemand kopman noemt, hem zo behandeld en vertrouwen geeft; en de bevestiging dan zo snel komt met zijn pedalen! Dit al in onze tweede koers van het seizoen! Lekker hoor. Nu begint het gevoel van eerste stapjes al te veranderen in een redelijke pas nemen. Mijn start van het seizoen is in De Ronde van de Middelandse Zee. Ook hier kunnen we iedere dag meestrijden met de eersten. De eerste etappe brengt mij een 5e plaats in de massasprint. En een positief gevoel natuurlijk. Voor Lieuwe Westra loopt het iets minder goed af. In de derde etappe is hij mee in een kopgroep die, zoals later blijkt, weg zou blijven met ene Luis Leon Sanchez…! Wanneer Lieuwe als laatste van de kopgroep rijdt staat er plots een verkeersbord voor hem. Door de schrik en het uitwijken van iedereen kon Lieuwe geen kant uit en heeft hij het bord netjes 90 graden de andere kant op gebogen, met behulp van zijn Batavus. Duidelijk van slag en stevig geraakt stapt Lieuwe de koers uit…en de auto in. En ja, die Sanchez wint het rondje.
De ronde van de Algarve en de Ruta del Sol overlappen elkaar en zo zijn wij op twee fronten actief. Dit alles in teken van het “openingsweekend” en de klassiekermaand april.
Echter voor een nieuwe ploeg in het peloton is dit niet aan de orde. Iedere toptienklassering is reclame vanaf de start van het seizoen in etappes en eendagskoersen. Reclame voor de nieuwe sponsoren maar zeker ook naar de wedstrijdorganisaties. Het is dan ook een verdienste van de ploegleiding dat er deelgenomen kan worden aan al deze rittenkoersen tijdens de eerste wielermaand. Voor de renners een absolute must richting de al eerder genoemde klassiekers. Wedstrijdkilometers maken is o zo belangrijk!
Met Omloop het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne is het eerste echte TV moment in de lage landen van start gegaan. Dit weekend geeft de eerste indruk van waar je staat. Echter uit eigen ervaring weet ik dat het wel eens een vertekend beeld geeft voor een renner. In deze eerste klassiekers draait alles om de details één keer teveel in het rood en je lost. Dit in tegenstelling tot de aprilmaand waar je langer in het rood kan rijden. Van belang is hier over te praten met elkaar en kennis te delen. Zo voorkom je dat de moraal onnodig wordt aangetast. Zeker wanneer je dit allemaal voor de eerste keer meemaakt. ‘Het is gewoon oorlog’! Is de tekst die ik verschillende malen verbaasd hoor uitspreken door mijn ploeggenoten….’Welkom in de wereld van de klassiekers jongens’, roep ik terug. Een redelijk verlopen weekend met als eindconclusie dat finale rijden nog niet aan ons was besteed. Met deze wetenschap kan één ieder van ons zijn training aanpassen en zijn conditie verder verbeteren. Door de brede basis kan je met specifieke intensieve oefeningen dit aanscherpen is de boodschap.
Dan volgt de driedaagse van West-Vlaanderen deze start altijd met een lastige rit van 200km over heuveltjes en kasseien. Hier wordt er door het Vacansoleil team een prachtig staaltje ploegtactiek neergezet met als hoofdrolspelers Jens Mouris en Johnny Hoogerland. Een etappeoverwinning volgt door laatstgenoemde met Jens als tweede over de meet!
Er volgen twee dagen van beulswerk door het team wat zeer sterk overkomt ook wel imponerend genoemd door de wielervolger. Tussendoor behaalt Bobby Traksel in de tweede etappe ook nog een 2e plaats in de massasprint.
Met een eerste en derde plek in het algemeen klassement sluiten we deze driedaagse af.
Als één van de opkop-rijders geeft dat een supergevoel! Zelfs de warme douchestraal voelt lekkerder aan als je wint bedenk ik mij tijdens het wassen….De stapjes laat ik maar voor wat ze zijn, wij zijn gewoon een nieuwe professionele wielerploeg waar men rekening mee dient te houden. Ik laat de euforie nu nog eens lekker tot mij komen tijdens het mijmeren al liggend op de bank mhhh heerlijk.
Wielergroeten,
Aart