Stef Clement: ‘De opluchting is groot’
In de Tour of Californië reed Stef Clement (foto) vijf weken geleden een goede tijdrit. In de Ronde van Murcia was het drie weken geleden weer niks. De twijfel sloeg toe bij de Brabander. Maar dinsdag stak hij zijn neus in Castilla y Leon weer tegen het venster. Vierde in een sterk bezette rit tegen de klok over ruim 28 kilometer. Beste Raborenner. Minder dan een minuut achter winnaar Levi Leipheimer en een halve minuut achter ‘superman’ Alberto Contador. ‘Na Murcia sloeg de twijfel toe, maar dat is nu helemaal weg. Ik heb een heerlijk gevoel.’ Een mini-interview met Stef Clement.
Erik Breukink was heel tevreden over jouw tijdrit vandaag. Maar hem viel op dat je hevig mopperend over de finish kwam. Was je zelf dan zo ontevreden?
'Ach, ik foeter altijd na een tijdrit. Je rijdt een half uur tegen je maximale hartslag. Je zit helemaal vol adrenaline. Dat moet je kwijt. Iedereen uit zich dan anders. Ik mopper altijd na een tijdrit. Vandaag ging dat gemopper het over het begin. Er zaten maar drie moeilijke bochten in het parkoers, maar al in de allereerste na tweehonderd meter moest ik voet aan de grond zetten. Dat tors je dan de hele rit van 28 kilometer met je mee. Ik reed al met een dosis twijfel na die slechte tijdrit in Murcia en dat ging zo niet direct weg.'
Maar je voelt onderweg toch of je goede benen hebt? Of je goed in je ritme komt?
'Dat is het nou net. Ik moet mentaal verbeteren en meer van mezelf uit gaan. Zekerder zijn van mezelf. Ik reed in Murcia gewoon een slechte tijdrit. Daar kon ik geen vinger op de zere plek leggen, maar ik heb er wel twee weken mee rond gelopen. Het knaagde aan mijn zelfvertrouwen. Ik ben tijdrijder en die discipline is heel kwetsbaar. Je kunt je in een tijdrit niet verstoppen, je kunt niet in het wiel gaan zitten en je kunt de boel niet foppen. Het is gewoon knallen. En als je dan in jouw specialiteit in Murcia slecht presteert, krijg je twijfel. Bij mij duurt dat dan lang. Maar vandaag is het weer allemaal goed gekomen. Die twijfel van Murcia is nu helemaal weg. Ik heb een heerlijk gevoel.'
Dat het goed ging, moet toch al tijdens de tijdrit van vandaag tot je zijn doorgedrongen?
'Nee dus, want dat zat wel tegen. Ik hoorde na zes kilometer dat ik zeven seconden langzamer was dan Denis Menchov en dat ik de derde tussentijd had. Daarna werd het stil en bleef het stil. Ik hoorde niks meer. Toen ging het weer malen. Ik dacht ‘Ik hoor niks meer, dus zal het wel niet goed gaan’. Bij de finish bleek dat ik wel goed had gereden. Heel goed zelfs. Maar onderweg dan toch weer die twijfel. Ik moet leren meer van mezelf uit te gaan. Dat is een proces waar ik nu wel midden in zit. Mijn ervaringen van vandaag helpen daarbij goed.'
Alberto Contador reed in Parijs-Nice de hele concurrentie in een proloog op een hoop. De verschillen waren groot. Jij eindigt vandaag een halve minuut achter hem. Doet dat je ook wat?
'Eigenlijk niet. Prologen zijn toch mijn ding niet. Misschien was het verschil met Contador daar ook wel een halve minuut geweest. Ik kan er niet zoveel mee. Waar ik wel iets mee kan, is het verschil met Leipheimer. In Californië was het ongeveer net zo groot, maar was de tijdrit korter. Dat biedt mij meer houvast. Leipheimer vandaag beter omstandigheden dan ik. Dat kan, maar daar kan ik ook niks mee. Dat is nu eenmaal een tijdrit. Het voelt in elk geval nu goed aan dat ik zo in de buurt ben gebleven.'
Robert Gesink was in de Tirreno heel erg te spreken over de tijdritfiets van Giant. Hij heeft hem zelfs thuis om op te trainen. Hoe gaat dat met jou?
'Ik heb hem ook thuis, maar ik heb nog weinig tijd gehad om er op te trainen. Van de ploegleiding heb ik nu medewerking gekregen met een kleine aanpassing van mijn programma. Dat geeft meer mogelijkheden. Het is ook nodig. Ik merkte vandaag weer dat het inderdaad een geweldige tijdritfiets is. De beste van het hele peloton. Maar ik moet nog meer één worden met de fiets. Ik moet er meer op trainen. Dat is nu aan de gang.'
De tijdritfiets is een ding, klimmen een ander. In januari kondigde je bij de ploegpresentatie in Ahoy aan, dat je jouw klimvermogen wilt verbeteren. Zit daar schot in?
'Ik ben er mee bezig. Ook daar biedt de ploeg veel hulp in. Het is nu nog een beetje vroeg om al progressie te zien. De komende dagen gaan we hier inderdaad aardig omhoog. De moraal is nu heel erg goed, dus we zullen zien, maar ik denk dat het nog wel even duurt voor daar resultaten van te zien zullen zijn. Het gaat komen.'
(Bron: Rabosport)