Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een echte Flandrien

• Alwin

(Diegenen die de buik vol hebben van het begrip Flandrien kunnen deze topic het beste negeren.)

Ik weet dat de oorspronkelijke definitie anders is dan nu. Het gaat er mij om wat we nu voorstellen bij een Flandrien en welke huidige renners als Flandrien worden getypeerd.

1. Wat stellen we voor bij een echte Flandrien?

- een vlaming

- die ruig is

- met haar op de tanden

- (die wat donkerder, donkere ogen en donker haar, al la van Petegem??)

2. Welke huidige renner is een echte Flandrien?

Ik zeg met verre afstand van de rest: Nico Eeckhout

MIjn voorstelling van een Flandrien is ook een wat donkere renner, maar dit is persoonlijk.

Tom Boonen is geen Flandrien want die heeft altijd wel een excuus als ie niet wint en echt afzien zien we hem niet. Ook vind ik renners die erg met hun uiterlijk bezig zijn, van die glad geschoren types, sowieso geen Flandriens.

• Achjaaa

Ik vind de meest ‘echte’ Flandrien: Kees Flandrien, en Fland Rien.

• Sub Culture

Ik snap niet waarom Flandriens donkerharig zouden moeten zijn.

Er wordt tegenwoordig te makkelijk met dit begrip gegooid.

Iedereen met een brede bast die door een druppel regen een paar kilometers per uur harder fiets is tegenwoordig al een flandrien.

Men zegt wel eens dat Briek Schotte een echte Flandrien was, de allerlaatste.

Als dat de norm is, dan is een Flandrien een (bij voorkeur) (west)vlaming met een karakterkop, stoempende stijl, die zich verbaal in interviews mompelend onverstaanbaar uitdrukt, niet uitblinkt in taktiek maar gewoon hard wil koersen.

Stijn Devolder is mss wel de enige die aan al deze criteria voldoet, behalve dan de karakterkop, want de goede man heeft de kop van een plechtige communicant.

Neen in dit peloton rijden geen Flandriens meer rond.

• fransV

Ik vind Alwin wel een echte Flandrien. Alhoewel het haar bij Alwin vooral rond de anus zit. Maar ruig is ie wel… grrrrrrrr…..

Maar dit vind ik persoonlijk hoor. Het is zeg maar een soort van mening.

Kus, Frans

• buitenlander

Jan de Flandrien kan er anders ook wel wat van hoor,

het zal wel in de naam zitten

• Jean Nelissen

Uit wikipedia:

Een Flandrien is een wielrenner die een wielerwedstrijd hard maakt door voortdurend te kiezen voor de aanval en te blijven rijden totdat hij oververmoeid de streep bereikt.

Karel Van Wijnendaele, alias Koarle, de stichter van de Ronde van Vlaanderen!

“De man van de Ronde zelf, het levende beeld in tastbaren vorm van den vechtenden, den strijdenden en den willenden Flandrien, we bedoelen Gaston Rebry, die zoo eervol viel op het slagveld van den Kruisberg, na eerst ieders bewondering te hebben afgedwongen Het zijn de woorden die Karel Van Wijnendaele op papier zette na de Ronde van Vlaanderen van 1936. De Brabander Louis Hardiquest kon zich toen wel winnaar noemen, opgever Rebry kreeg van Koarle alle krediet. De West-Vlaming had ”met zijn tomeloze aanvalsdrift en hardnekkigheid immers voor magie gezorgd. Dát waren ook eigenschappen die alleen thuis hoorden in Vlaanderens Hoogmis én eigen waren aan ‘echte’ Flandriens."

Tegenwoordig wordt een renner die veelvuldig in de aanval trekt, beschouwd als een Flandrien. Alexander Vinokoerov en Erik Dekker zijn enkele voorbeelden. Maar ook Tom Boonen heeft Flandrieneigenschappen.

Lijst van wielrenners die als “flandriens” beschouwd worden

Cyriel Van Hauwaert

Lucien Buysse

Maurice De Waele

Romain Maes

Sylvère Maes

Poeske Scherens

Briek Schotte

Philippe Thys

Tot slot mijn Flandrien:

Juan Antonio Flecha Giannoni (Junín, 17 september 1977)

• Boris de Löwikfan

Dat is wat jij je voorstelt bij een echte Flandrien.

Ikzelf zie in een Flandrien iemand:

- Die nooit van opgeven weet.

- Liever regen heeft dan zonneschijn.

- Blijft aanvallen en de koers hard maken.

- Geen (uiterlijke) fratsen

- Geen excuses maakt

- Altijd alles geeft.

- Een meer dan goed renner op de kasseien en pokkeheuveltjes.

- Vaak denk ik daarbij wel aan een oermens, een krachtpatser, een bikkel.

Dat hoeft voor mij dus echt geen Belg te zijn, of een winnaar.

Bekende voorbeelden van de laatste jaren zijn Tschmil, Tafi, Cancellara, van Petegem en Flecha..Maar ook Rambo komt inderdaad voor deze definitie in aanmerking.

Groet

• Boris de Löwikfan

Een karakterkop ja, dat is idd wel iets wat mijn Flandrien ook heeft, daarom nog geen Langeveld, ik wil leven in je kop zien!

Groet

• DureGast

briek schotte verdient het alleen vanwege zijn naam al flandrien te zijn.

Volgens mij kan wuyts het ook nooit nalaten de naam briek schotte te laten vallen als het over flandriens gaat.

• Moussa Dembélé

Is Moussa Dembélé een Flandrien?