Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Revalidatie Steven de Jongh verloopt voorspoedig

• t Ginneken

Vandaag in BN de Stem: (overigens zal hij pas na de klassiekers zijn rentree maken).

Steven de Jongh ziet weer licht in de duisternis

WIELRENNEN - Steven de Jongh heeft een nare periode achter de rug. Door een val in de Ronde van Qatar ging zijn voorjaar in rook op en ook privé ging het bepaald niet naar wens.

De 35-jarige renner van Quick-Step zat woensdag, één uur na de finish van Dwars door Vlaanderen, met de ploegleiding van Quick-Step aan tafel in het Kennedy Parkhotel in Kortrijk. Teammanager Patrick Lefevere proost met een glas witte wijn op de overwinning van Kevin van Impe. Ondanks de zege is de stemming ingetogen. In het ziekenhuis van Gent vecht Kurt Hovelijnck, een andere renner van Quick-Step, nog altijd voor zijn leven nadat hij vorige week tijdens een trainingsrit op zijn hoofd is gevallen. “Onze ploeg hinkt op dit moment op twee gedachten. Voor Quick-Step is de periode rond de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix de belangrijkste van het jaar. Maar er is ook de constante zorg om Kurt. We hopen allemaal op goed nieuws”, verklaart De Jongh het dubbele gevoel.

Voor de 35-jarige wegkapitein van Quick-Step is deze woensdag nog om een andere reden speciaal. Voor het eerst sinds hij begin maart werd geopereerd aan een hamstringblessure is De Jongh bij de ploeg. Zijn revalidatie verloopt zo voorspoedig dat hij over twee weken de parkoersverkenning van Parijs-Roubaix hoopt mee te maken. Zijn rentree in het peloton verwacht De Jongh (35) begin mei tijdens de Vierdaagse van Duinkerke. “Ik heb vandaag voor het eerst 45 minuten op de hometrainer gereden. Dat ging goed. Ik moet nu alleen opletten dat ik niet te veel ga doen. Ik voel me als een kind dat in de snoepwinkel staat, maar nog niks mag kopen.”

De Jongh had zich veel voorgesteld van de voorjaarklassiekers. Als voormalige winnaar van Kuurne-Brussel-Kuurne (twee keer), Nokere Koerse en de E3-prijs voelt de in Essen woonachtige renner zich als een vis in het water op de Vlaamse kasseien. Een valpartij in de Ronde van Qatar besliste echter anders. Was de aanvankelijke diagnose, een spierscheurtje, weinig verontrustend, tijdens de Ronde van de Algarve ging het met De Jongh van kwaad tot erger. “Bij een nieuw onderzoek bleek dat de pees van mijn hamstrings was afgescheurd. Een typische voetbalblessure. Dokter Claes, de Belgische arts die me heeft geopereerd, noemde mij een uniek geval.”

Het verdict voor De Jongh was hard. De Noord-Hollander kreeg een koersverbod van zes weken. “Vooral de dag van Kuurne-Brussel-Kuurne had ik het lastig. Ik heb die wedstrijd twee keer gewonnen, wilde er graag opnieuw iets laten zien. Intussen heb ik het geaccepteerd. Ik ben allang blij dat ik verlost ben van mijn krukken en weer bij de ploeg kan zijn. Ik richt me nu op de Tour de France. Daar moet ik mijn seizoen dan maar goedmaken.”

Een ongeluk komt nooit alleen. Dat gold de voorbije maanden zeker voor De Jongh. Voordat hij in Qatar tegen de grond sloeg, was hij in zijn hart al diep geraakt door de klap die hij te verwerken kreeg in zijn privé-leven. Het huwelijk van de sprinter spatte afgelopen winter uit elkaar. “Dat kwam voor mij volkomen onverwacht. Ik heb gelukkig veel steun gehad van familie en vrienden. Zij hebben mij er de voorbije maanden doorheen gesleept. Ook de ploeg heeft geweldig gereageerd. Er ging geen dag voorbij of ik kreeg enkele opbeurende telefoontjes en sms'jes van collega's”, aldus De Jongh.

Het ergste leed is volgens de sprinter geleden. Zijn hoofd is sinds woensdag weer helemaal bij de koers.

• khalid

Kan ie samen met Boogerd weer op jacht

• Ring voor dikke vingers

Wat vervelend voor die jongen. Moet ie straks weer aan de bak.