Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Theo de rooy in de telegraaf

• Marco

Breukink had hierover geen verantwoordelijkheid.

De Rooy wel, en hij wist van de hoed en de rand………..

• Marco

Jahaaaaaaa

De Rooij

Net als zijn zoon…….

• Andere Peter

Goed stuk. De Rooys inschatting dat zijn positie onhoudbaar was geworden in augustus 2007, was juist. Zijn inschatting dat de weg vrij is voor een comeback in het wielrennen, is ook juist: er zijn hem geen reële verwijten van vals spel te maken.

Hij toont hierboven het vermogen tot zelfkritiek, begrijpt dat niet alles zwart-wit is. Mooi dat hij Rasmussen vergeeft, maar heeft rasmussen wel om vergiffenis gevraagd? Hoort dat er niet aan vooraf te gaan? Affijn, Rasmussens keuze om het onhoudbare te blijven verdedigen, maakt diens terugkeer juist minder waarschijnlijk dan die van bv Basso.

• Andere Peter

Ik ben het volledig met je eens dat Rasmussen iedereen belazerd heeft en de absolute hoofdschuldige is met zijn opzettelijke leugens. Maar het gaat iets te ver om Rabobank/De Rooy helemaal vrij te pleiten. Twee zaken zijn in mijn ogen wel degelijk verwijtbaar voor de Rabo-leiding:

1. Er was voor die Tour van 2007 te weinig interne controle op de handel en wandel van de Rabo-renners. Dat gaf ruimte voor cowboy-gedrag en in de meest verwijtbare uitleg (die ik te ver vind gaan) kun je zeggen dat men daarmee richting Rasmussen de suggestie wekte dat men dopinggebruik in de ploeg oogluikend zou toestaan. Sinds het debacle is dit - met de nodige strubbelingen- fors verbeterd bij Rabobank. De Rooy geeft dat eigenlijk ook toe: hij vindt (zie boven) dat de mensen onder hem hadden moeten weten wat Rasmusen uitspookte.

2. Ze maakten de verkeerde inschatting voor de Tourstart, door Rasmussen ondanks de bekende vlekjes op te stellen voor de TdF. Er was toen al voldoende gerede twijfel, ook zonder de wetenschap dat hij niet in Mexico zat. Vergis ik mij in de tijdslijn, of was het inderdaad al voor die tourstart dat de Deeens bond Rasmussen uit de Olympische selectie verwijderde? Rabobank-2009 zou die fout niet meer maken. Men beseft nu, dat je zero tolerance moet uitstralen, zeker in de TdF met een kopman. Als iets vergelijkbaars als twee recorded warnings zich in juni 2009 voor blijken te doen bij Gesink, dan haalt Gesink de Tourselectie niet. Ook hier heeft men leergeld betaald.

• Herogewier

maar heeft rasmussen wel om vergiffenis gevraagd? Hoort dat er niet aan vooraf te gaan?

Denk et niet, dat je vergeving geeft is jouwn ding. Hangt op zich niet af van de ander.

• Herogewier

Ze lopen nu ver voorop met interne regels en dat wordt ook niet door iedereen gesnapt.

Voor die tijd was die verkeerde whereabouts minder een issue, ik begreep toen dat er veel meer renners wel eens een waarschuwing hadden gehad, dus daar werd dan ook niet echt zwaar aan getild. Dat ze dan in plaats van in bed een keer bji de bakker staan is natuurlijk wel van heel andere orde dan mexico of Italië. *maar waar zijn vorige foutjes zaten weet ik zo ook niet, maar voor een control freak in ieder geval zeer onbegrijpelijk en verwijtbaar.)

Volgens mij was die uitsluiting OS tijdens de tour sprake van, maar die tijdslijn weet ik zo ook niet meer.

• Blueprint

Ik denk dat die verkeerde inschatting pas verkeerd bleek toen Rasmussen ineens voor de Tourzege ging. Dat hadden ze bij Rabobank niet verwacht en een gele-truidrager staat nou eenmaal meer in de belangstelling dan de standaard ritzege + bolletjestrui van Rasmussen.

• Andere Peter

Allemaal waar. Ik houd in ieder geval staande: ze hadden het moeten weten. Ik herinner mij dat Patrick Lefevere in die dagen ook al zo reageerde, in de trant van, bij mij is het onmogelijk dat ik van een Tourrenner enkele weken niet weet wat hij uitspookt. Zonder in een discussie te schieten over Lefeveres geloofwaardigheid/schijnheiligheid, vind ik inderdaad je dit ook in het voorjaar van 2007 al van grote ploegen mocht verwachten. Ik denk dat het in 1999 bij Bruyneel al ondenkbaar was dat hij zich zou vergissen in het werelddeel waar Armstrong zich bevond, en zo ook de betere helpers.

Herogewier heeft ook gelijk: nu - door schade en schande wijs geworden - loopt Rabo met dit soort zaken voorop en dat snapt ook niet iedereen…

Het zou kunnen dat het nieuws dat die Deense bond hem eruit sodemieterde pas kwam toen de TdF al begonnen was. Maar zoals ik het mij herinner, was de info waarop dat Deense besluit was gebaseerd, ook al bij Rabo bekend, zo'n 2 dagen voor de Tourstart. Ik houd een slag om de arm, hoor, wie helpt even op dit punt?

• Andere Peter

Het is ook klasse van TdR dat hij dat doet. Het is het ultieme bewijs dat hij de zaak inderdaad achter zich heeft gelaten en klaar is voor een nieuwe klus. Het opstappen van De Rooy voldeed perfect aan de ‘Carrington-doctrine’. Een verantwoordelijkheidsdrager stapt ook op, als hij zelf niet degene was die de blunder maakte. En juist omdat hij dat doet, komt het op termijn ten goede aan zijn carrière, omdat hij de kwestie echt achter zich laat.

• gerd

Ik zat een beetje te wachten op een repliek zoals de jouwe Mazter.

Sommige mensen kunnen zich dus echt niet over de Be-Ne-rivaliteit heen zetten.

Het punt dat ik maakte is dat Denemarken een relatief kleine wielernatie is en dat het opmerkelijk is dat vrijwel al hun grote namen achteraf aan het spul hebben gezeten. Misschien moeten anderen maar eens mee zoeken, maar volgens mij ontbreekt enkel Sörensen in dat rijtje om het te hebben over debeste Deense renners ooit.

Uit jouw rijtje aangehaalde Belgen blijkt dat je het dus in de verste verte niet door hebt.

Naar Deense analogie had daar moeten staan:

Merckx (en inderdaad den Eddy is betrapt)

Roger De Vlameminck

Thys

Rik Van Looy

Rik Van Steenbergen.

Wil je je beperken tot recentere wielrenners kan je daar nog Van Impe, Van Springel, Criquelion, Maertens (ook niet direct brandschoon te noemen), Boonen aan toevoegen.

Maar dus niet lilliputters zoals Berden, Planckaert, Peers, De Clercq.

Misschien nog een analogie om het duidelijk te maken: stel dat België een echt belgisch schaatsteam zou hebben en dat vrijwel iedere Belgische schaatser die een mooie wedstrijd wint achteraf positief blijkt geweest te zijn, dan krijg je hetzelfde effect dat ik hierboven beschreven hebt.

Snap je het nu Mazter ?