Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vrouw kritiek na aanrijding door renner tijdens kermiskoers

• wielrennertje

Vrouw kritiek na aanrijding door renner tijdens kermiskoers

Een 57-jarige vrouw uit Waregem heeft zondagnamiddag levensgevaarlijke verwondingen opgelopen toen ze tijdens een kermiskoers in Wervik werd aangereden door een renner. Dat bevestigt de politie van de zone Arro Ieper.

De vrouw was als toeschouwer op de wedstrijd aanwezig. Ze stond op het voetpad en werd daar aangereden door een renner die probeerde naar voor te schuiven in het peloton. Renner en toeschouwster merkten elkaar op maar weken beiden naar dezelfde kant uit om een botsing te vermijden.

Maandagmorgen was de toestand van het slachtoffer nog altijd kritiek.

bron: sportwereld.be

• JW

Bloedstollende taferelen vaak, renners die links en rechts - tot zelfs achter toeschouwers langs - nog wat winst willen boeken. Dit trieste ongeval zal wel weer de opmaat zijn voor een discussie of renners die de weg verlaten gediskwalificeerd moeten worden. Daar valt wat voor te zeggen.

• Olano

dit gebeurt overigens ook heel veel bij de profs, houd uw ogen komende zondag maar goed open! Van mij mag hier een boete/diskwalificatie voor worden opgelegd. Dat je jezelf in gevaar brengt tot daar aan toe, maar nu zijn zowel toeschouwers als collega's de klos. Ja, ook de collega's, want je ziet sommige renners rare capriolen uithalen om weer het peleton in terug te ‘springen’. Dan moeten andere coureurs weer naar rechts of naar links uitwijken of in de remmen. Gekkenwerk!

• Goozzer

Ook van mij mogen er straffen op komen te staan, voorzover dat nog niet het geval is. Voorkomen zul je het echter nooit, renners zullen het altijd blijven proberen. Misschien dat de organisatie en wedstrijdlijding dan ook de taak op zich moeten nemen het publiek voor te lichten: namelijk blijven staan waar je staat, dan gebeurd er hoogstwaarschijnlijk niets. Op het moment dat je wegspringt/opzij gaat, is de kans groot dat je wordt aangereden…

• Goozzer

wedstrijdleiding uiteraard, damn. Hoewel, misschien lijdt men soms meer dan dat men leidt…

• zabirskie

Bij amateurkoersen is het vaak nog erger dan bij de profs, zeker als je een willekeurig Beloftenkoersje bekijkt. De risico's die de renners daar nemen om een plekje op te schuiven op 150km van de meet (stel je voor dat je achterin zit en de beslissende ontsnapping mist, buiten de top 10 eindigt en geen profcontract krijgt…..) zijn belachelijk.

Aan de andere kant is dit gedrang voor toeschouwers een gegeven en kun je daarom, bij gebrek aan dranghekken, het beste óf tegen de huizen geplakt (binnen de bebouwde kom), óf in de berm (buiten) gaan staan om dit soort ongelukken te vermijden. Een fietspad is strikt genomen onderdeel van de weg, dus daar kun je in de regel beter niet staan. Bovendien kun je beter blijven staan als een renner op je af komt suizen, want een stilstaand object is makkelijker te ontwijken dan een object dat onvoorspelbaar beweegt. De specifieke omstandigheden van dit ongeluk ken ik echter niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

In profkoersen zie je ook regelmatig sprinters tegen uitgestoken fototoestellen knallen (McEwen in de laatste TDU), zakjes in wielen verstrikt raken (Armstrong) of honden de straat op rennen (Parijs-Nice, Tour). Beide partijen kunnen misschien wat meer rekening met elkaar houden, maar ik denk dat ongelukken in een sport als wielrennen, waar publiek en renner elkaar aan kunnen raken, onvermijdelijk zijn. Regulering zal hier niets aan veranderen.

• Olano

Juist omdat het publiek een onvoorspelbare factor is (niet al het publiek zijn wielerkenners met toeschouwerservaring), moet de renner dus het risico niet op gaan zoeken. De renners zien zelf heel goed dat er mensen langs de kant staan en zouden dus moeten weten dat die uit schrikreactie opzij springen. Een vrij natuurlijke reactie. Kortom, de actie om de veiligheid te vergroten voor publiek en renners ligt volgens mij bij de renner.

• naj

renners horen op de weg, daarvoor wordt deze ook afgezet.

• Joske

dubbele rijen dranghekken zien we steeds meer bij finales.

• HarrieH

Ik pleit voor een kleine 600 km nadar (dranghekken in goed nederlands).

En zotten als j.l. zaterdag op de Paterberg en Taaienberg horen in het cachot.

Wie is er nou eigenlijk gek?

Degene voor of achter de tralies ?

Triest overigens dat er iemand in kritieke toestand naar het ziekenhuis moet door zoiets onbenulligs als een wielerkoers.