In tunnel richting de Ronde
GENT - Wat is dit? Een lesje wielergeschiedenis om de renners van Rabobank nog meer te motiveren voor de komende Ronde van Vlaanderen?
Aan het einde van een drie uur durende verkenning door de Vlaamse Ardennen houden de zes renners van de Nederlandse ploeg en teamchef Erik Dekker plots halt in het centrum van Oudenaarde, bij het Centrum van de Ronde van Vlaanderen, een museum over de historische wielerkoers.
En inderdaad, Dekker wijst direct op de prachtige fiets van wijlen Briek Schotte, die een plekje heeft gekregen in ‘de etalage’.
Maar het bewonderen van de tweewieler waarop de Flandriën in 1942 naar zijn eerste zege in ‘Vlaanderens Mooiste’ reed, blijkt niet het doel van de stop. Juan Antonio Flecha wil in het centrum graag een kaart kopen waar alle smakelijke hellingen uit het parkoers van de Ronde van Vlaanderen op staan. Maar de ervaren aanvaller, bezig aan zijn vierde seizoen bij de ploeg van Rabobank, heeft toch geen kaart meer nodig van de heuvelzonne?
,,Nee, natuurlijk niet,'' lacht de Spanjaard, als hij na de aanschaf weer naar zijn fiets wandelt. ,,Het is ook niet voor mij. Zaterdag rijdt een aantal Spaanse vrienden van mij de toerversie van de Ronde van Vlaanderen en ik wil zorgen dat ze niet verdwalen.''
Dan wijst hij op de voorkant van de kaart. Er staat een foto van een Rabobank-renner op. Het is Flecha zelf, volop in actie op de Muur van Geraardsbergen. ,,Mooi hè.''
Ploeggenoten verzamelen zich om hem heen en bewonderen de foto. Daarna stappen ze weer op de fietsen om rustig terug te rijden naar het hotel in Gent.
Die vestiging van Holiday Inn, pal naast de snelweg tussen Antwerpen en Kortrijk, is, zeker in het wielervoorjaar, zo'n beetje het tweede huis van veel personeelsleden van Rabobanks wielerploeg. De manager van het hotel, Laurens Roels, wisselt bij de truck van het team net de laatste wetenswaardigheden uit met de mecaniciens van de ploeg.
Roels: ,,Toen ik hier in 1997 kwam werken, was de ploeg hier al heel vaak in maart en april. Nu dus nog steeds. Sterker, de mensen van Rabobank kennen de weg in het hotel nog beter dan wij.''
,,Wij stappen gewoon de keuken binnen, als we iets bijzonders willen,'' grijnst ploegleider Dekker even later in het restaurant van het hotel, waar de renners zich storten op het lunchbuffet. ,,Dit jaar zijn we hier nog vaker dan anders.''
Dat zit zo: vanaf dit seizoen werkt de equipe met verschillende kernploegen. De Drent heeft de klassiekerploeg onder zijn hoede. Die formatie reed in min of meer dezelfde opstelling de Ronde van Qatar, Ruta del Sol, het Vlaamse openingsweekeinde (Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne), Parijs-Nice, Milaan-Sanremo en de E3 Prijs en gaat vanaf zondag op jacht naar succes in de Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en Parijs-Roubaix.
Andere jaren gingen de renners na de E3 Prijs naar huis, om zich in de Driedaagse De Panne verder klaar te stomen voor de Ronde van Vlaanderen. Nu bleef de klassiekerploeg na zaterdag in Gent, om pas vanavond naar huis af te reizen. De startplekken in de Driedaagse De Panne worden, op de winnaar van vorig jaar Joost Posthuma na, door andere renners ingenomen. ,,Alles om in een soort tunnel naar de Ronde van Vlaanderen toe te leven,'' zegt Nick Nuyens, dit seizoen nieuw bij Rabobank. ,,Dat heb ik in het verleden ook bij Cofidis gedaan, en dat is me altijd prima bevallen.''
Ook al miste Nuyens zondag de verjaardag van zijn vrouw Evy. In plaats van taart eten en cadeautjes geven trainde de Vlaming met zijn ploeggenoten en werd 's middags gezamenlijk op de televisie naar de Brabantse Pijl gekeken.
Dekker: ,,Ik moet streng zijn. Iedereen is langer dan andere jaren van huis, dan kan ik niet één renner toestemming geven om naar huis te gaan voor de verjaardag van zijn vrouw.''
Gisteren verkende de ploeg een flink deel van het parkoers van de Ronde van Vlaanderen, vandaag doen ze dat opnieuw, als de groep liefst 190 kilometer gaat trainen. Waarom? Alle renners kunnen de heuvels en de kasseistroken inmiddels toch wel dromen?
Nuyens: ,,Ten eerste, het hoort er gewoon bij. Punt. Ook hier geldt: om de juiste sfeer te creëren, iedereen scherp te stellen voor komende zondag. Dat gaat toch een stuk beter wanneer je als ploeg zo lang bij elkaar bent. En het parkoers is dit jaar wel degelijk anders. Het zal er niet minder hectisch op worden.''
Dat zit 'm vooral in de aanloop naar de Oude Kwaremont. Een kleine week voor de hoogmis van de wielersport in Vlaanderen ontbreekt alleen het publiek nog op die beklimming. Er staan al dranghekken, pijlen, er hangen borden van de sponsors, iemand heeft karikaturen van bekende Vlaamse (oud-)renners langs de kant van de weg geplaatst.
Als de zes Rabobank-renners (Nuyens, Flecha, Sébastian Langeveld, Bram Tankink, Maarten Tjallingii en Mathew Hayman) boven zijn, is achter hen nog iemand in een (oud) Rabobank-tenue bezig aan de beklimming. Het is Erik Dekker zelf, die als laatste bovenkomt. Zijn collega Jan Boven zit achter de renners in de ploegleidersauto.
Anders dan in bijvoorbeeld het voetbal, waar de trainer vrijwel dagelijks met zijn spelers traint, hebben ploegleiders veel minder mogelijkheden. ,,Daarom ben ik ook zo blij met een training als die van vandaag, waarin ik met alle jongens kan praten. Die gesprekken gaan niet zo diep hoor, in de meeste gevallen. Maar het is toch anders om na een koers met die mannen te spreken, of een keer rustig, tijdens een training.''
De nieuwe aanpak van de wielerploeg heeft wel tot gevolg dat een ploegleider als Dekker, die dit seizoen in geen van de drie grote rondes aan de slag gaat, sommige renners dit wielerjaar nauwelijks ziet.
,,Ik moest daar zondag, toen ik in de Brabantse Pijl aan de slag was met een heel andere groep renners, nog aan denken. Daar reed Laurens ten Dam bijvoorbeeld, die zie ik dit seizoen normaal gesproken niet meer. Denis Menchov, idem dito. Die heb ik in de winter op trainingskamp voor het eerst en voor het laatst gezien dit jaar. Een ander, logisch gevolg van het werken met specifieke selecties is dat het hechte clubjes worden. Toen Mathew Hayman zich na de Tour Down Under bij deze selectie aansloot, voelde hij zich al een halve indringer.''
http://www.sportwereld.nl/wielrennen/3116684/In_tunnel_richting_de_Ronde.html