Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Achterderailleur

• Daan

Wat is het verschil tussen een rapid rise achterderailleur en een conventionele achterderailleur?

En waar maakt Shimano Ultegra gebruik van?

• Zuidwolde Terror Corps

uhhhhhhhhhhhhhh

uhhhhhhhhhhhhhh

HarrieH?

• Ted Delakoers

Rapid rise werkt andersom. Dus een rapid rise deraillieur staat zonder spanning op de kabel op het grootste tandwiel van de cassette terwijl een conventionele op het kleinste tandwiel staat. Volgens mij zijn alle Shimano weggroepen conventioneel, en is rapid rise als optie mogelijk bij atb-groepen.

• HarrieH

Juustem Ted!

Wat niet wegneemt dat een RapidRise als een tierelier werkt, ook op een racefiets.

Ik heb zo meerdere racefietsen rondrijden met 9sp Ultegra brifters en XTR RapidRise (ook wel Low Normal genoemd, in tegenstelling tot de conventionele Top Normal) achterderailleurs.

Voordelen:

- Het kost amper kracht om lichter te schakelen, wat toch wel prettig is als je al moeite moet doen voor het trappen.

- Links en rechts werken hetzelfde, logischer, zeker voor een minder ervaren fietser. Grote hendel voor een grotere versnelling, kleine hendel voor een kleinere versnelling.

Nadelen heb ik nog niet kunnen ontdekken.