Na zijn tweede plaats van 2007 en de eindzege in 2008 stond Joost Posthuma gisteren opnieuw op het podium van de Driedaagse De Panne.
Echt tevreden met de runner-up positie achter de Belg Frederik Willems kon en wilde de Tukker toch niet zijn. ,,Ik sta hier met een dubbel gevoel,'' aldus de renner van de Rabobank-ploeg.
Posthuma en ook zijn ploegleider Adri van Houwelingen zeiden het niet met zoveel woorden, maar de Nederlandse equipe voelde zich in West-Vlaanderen serieus tekort gedaan. Ze haalden hun wenkbrauwen op over de manier waarop gisteren voor de tijdrit met seconden werd gegoocheld, maar het chagrijn richtte zich vooral op de eerste etappe van dinsdag.
In de openingsrit tussen Middelkerke en Zottegem profiteerde eindwinnaar Willems volop van het sleurwerk van een motor, die een achtervolgend groepje al gangmakend heel lang in de buurt van het eerste pelotonnetje hield. Tot de achtervolgers behoorde Tom Boonen, maar het was Willems die met een ultieme krachtsinspanning naar kop van de wedstrijd reed.
,,De manier waarop Willems naar voren reed, was ijzersterk,'' onderkende Van Houwelingen. ,,Maar zonder die motor waren die achtervolgers op dat moment helemaal niet meer zo dicht in de buurt geweest. En dan komt de jury mij vertellen dat ik tijdens de tijdrit niet zo dicht achter Joost mag rijden. Let wel, áchter hem.''
Posthuma hield zich op de vlakte, maar ook hij baalde overduidelijk. Op de vraag of hij vond dat de eindzege hem ontnomen was, liet de Nederlander een veelbetekende stilte vallen. ,,Als je ziet wat er de laatste jaren in Belgische koersen gebeurt, heb je daar wel eens je bedenkingen bij,'' zei hij slechts. ,,Feit is: als die motor daar niet rijdt, maakt hij de oversteek nooit. Overigens neem ik Frederik niets kwalijk, hij heeft heel goed gereden.''
In De Panne eindigde Tom Leezer als derde en Martijn Maaskant als zevende. Lieuwe Westra werd knap tweede in de afsluitende tijdrit, die werd gewonnen door Bradley Wiggins. Het was voor niemand nog een verrassing dat Mark Cavendish in de korte ochtendetappe naar de winst snelde. Ook in dat ritje reed Posthuma opvallend attent.
De Twent (28) is volgens ploegleider Van Houwelingen in de beste fase van zijn carrière beland. ,,Ik voel me weer wat sterker dan vorig jaar,'' aldus Posthuma. ,,Ik handhaaf me makkelijker van voren. Ook als het snel gaat of als het hectisch is, zoals in de tweede etappe.''
Zelf heeft Posthuma hoge verwachtingen van de Ronde van Vlaanderen van zondag. Bij Rabobank zal hij normaal gesproken naast Flecha, Langeveld en Nuyens een beschermde status krijgen. Vanuit de luwte droomt de krachtpatser van grootse daden. ,,Misschien dat Tom Boonen er wat bovenuit steekt en verder heb je Pozzato en Haussler. Daarachter zit een brede laag van ‘sub-favorieten’. Daar reken ik mezelf ook toe.''