Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

UCI Landenstand

• Ger

Met het Nederlandse wielrennen gaat het steeds beter. In de breedte worden we sterker. Naast de renners die het goed doen (deden), zoals Robert Gesink, Thomas Dekker, Sebastian Langeveld, Joost Posthuma, Laurens Ten Dam, Pieter Weening, Karsten Kroon, Steven de Jongh, Servais Knaven, Bram Tankink, Maarten Tjallingii, Koos Moerenhout zie ik steeds meer renners zich op het voorste plan melden. Jonge renners als Bauke Mollema, Lars Boom, Tom Leezer, Jos van Emden, Tom Stamsnijder, Kai Reus, Rick Flens, Stef Clement, Martijn Maaskant, Niki Terpstra, Johnny Hoogerland, Lieuwe Westra, Jens Mouris, Tom Veelers, Floris Goesinnen, Koen de Kort, Piet Rooyakkers kunnen in de toekemst het vaandel gaan overnemen. En wie weet hoe een Theo Bos, Wim Stroetinga, Coen Vermeltfoort, Dennis van Winden of Ronan van Zandbeek het gaan doen. Dan mijn discussiepunt: het gaat er niet om wie er wel en niet thuis horen in dit rijtje (ik zal er best enkele vergeten zijn) maar wanneer ik naar de UCI Landenstand kijk zie ik Nederland terug op een voorlopige 19e plaats met 3 schamele punten (Sebastian Langeveld 2 en Tom Leezer 1). Dit zou betekenen dat Nederland bij het WK in Mendrisio in september nog maar met 6 in plaats van negen renners mag uitkomen. Mijn uitspraak is dan ook dat Nederland ondanks goede renners teveel moet koersen in de wedstrijden waar de punten tellen voor buitenlanders. Rabobank voor Freire, Menchov, Nuyens en Brown. Bij Vacansoleil voor Leukemans en straks voor Cooke. Hoe zou de nieuwe bondscoach Leo van Vliet hierover denken? En hoe denken de prikkers hierover? Het zou toch jammer zijn als we straks nog maar met 6 renners zouden starten en ander landen die veel minder zijn dan Nederland maar toevallig ergens een goede kopman hebben zitten met 9 man

• JasperK

Volstrekte onzin.

Freire heeft niet eens een koers uitgereden dit seizoen. Hoe kan je nou is vredesnaam beweren dat Nederland laag op de ranking staat omdat ze voor Freire moesten werken? En in welke koersen die voor de landenstand meetellen hebben Nederlanders zich dan voor Flecha en Nuyens moeten opofferen?

De reden dat Nederland zo laag op die ranking staat is omdat Dekker en Gesink geen goed klassement in de Tirreno reden. Als Nederland met zes mag starten is dat omdat de Nederlandse kopmannen niet genoeg punten pakten, klaar.

• Maarten Ducrot

Ieder nadeel heeft zn voordeel.

Zo kunnen er in ieder geval al 3 man minder onnodig op kop gezet worden. :)

• Ene Peter

Ger schreef:

>

> Met het Nederlandse wielrennen gaat het steeds beter.

Dit roept men op dit prikbord al minstens 3 jaar.

En toch heeft geen enkele Nederlander in de afgelopen 3 jaar een ritje in een grote ronde of een grote klassieker gewonnen, terwijl die zogenaamde matige generatie hiervoor daar toch met enige regelmaat in slaagde…

• Ger

Dat is nu juist mijn discussiepunt beste JasperK. Of Freire nu geblesseerd is of niet. Ik vind dat de Nederlanders ook meer voor eigen kans moeten gaan in bepaalde wedstrijden. En niet afhankelijk moeten zijn van Gesink en Dekker in sommige wedstrijden. En ik neem toch aan dat ze ook voor Nuyens en Flecha moeten werken als deze als kopman worden aangewezen. Of niet soms?

• Kraus

Deze stand slaat dan ook helemaal nergens op. Geeft totaal niet de realistische weergave weer.

Voorbeeld:

Ploegenstand vn de UCI. Rabobank staat iets van 20e in de ploegenstand van 2009. Waarom? Ze hebben in geen enkele Pro-Tour ronde punten behaald via het eindklassement. Enkel via losse ritten. In de ploegenstand van Cycling Quotient staat Rabobank echter 3e. Dit is zeer realistisch, want Rabobank rijdt in de breedte erg sterk, en niet alleen in Down-Under, T-A, P-N en MSR.

Met de landenstand net zo. De Nederlanders rijden gewoon goed. De goede klasseringen van renners als Posthuma, Leezer, Langeveld, Gesink, Weening, Westra, Clement etc. worden niet meegeteld in die UCI landenranking. Vreemd, want 3-daagse van De Panne is toch een hoogwaardige koers met veel toppers itt tot Down Under waar Davis door een goede winter ‘even’ 4 ritten wint en zo achterlijk veel punten pakt. Op MSR na hebben we Davis niet meer gezien.

Nederland staat dan op de landenranking 2009 van Cycling Quotient gewoon op een keurige 7e plek.

Dit alles om maar even aan te geven hoe achterlijk die UCI rankings zijn.

• Sub Culture

Bredere middenmoot, en met Gesink zelfs een topper.

Maar geen winnaars.

• JasperK

Je mag van mij best argumenteren dat Nederlanders te vaak voor buitenlandse kopmannen moeten rijden (vind ik wel meevallen), maar waarom haal je dan de landenstand er bij?

Er tellen tot nu toe vier koersen voor de landenranking: Down Under, Parijs-Nice, Tirreno en MSR. In geen van die koersen heeft een kansrijke Nederlander zich op moeten offeren voor een buitenlander. Als je vindt dat dat te vaak gebeurt, moet je toch met wat beter bewijsmateriaal voor die stelling komen.

• Ger

Juist Kraus. Zo zie ik het ook. De nederlanders rijden dit jaar goed. Maar omdat alleen de Pro Tour wedsrijden tellen voor de landenstand zit de kans er dik in dat Nederland straks met 6 man uitkomt op een wk omdat ze juist in de wedstrijden meestal voor buitenlanders moeten fietsen. De stand van Cycling Quotient zou inderdaad een veel eerlijker beeld geven.

• Keuteberg

De UCI landenstand zegt helemaal geen hol over het Nederlandse wielrennen. Het zegt eerder wat over de prestaties in de Tour down Under, Parijs Nice, Tirreno-Adriatico en Milaan San Remo.

En dan was er nog pech ook. Als gesink niet valt in de etappe naar Montelupone had hij top 5 gereden. En dan scoor je een karrevracht aan punten. Zo slap hangt die ranking aaneen.

Als je echt wilt weten hoe het Nederlandse wielrennen ervoor staat kan je beter op CQranking.com kijken.