'De buren zullen ons haten'
door Maud Vogelaar. vrijdag 03 april 2009
TILBURG - Het is niet alleen fietsen voor de renners van de Zesdaagse van Brabant, ook voor de sfeer en het entertainment zorgen zij zélf in Tilburg.
De Argentijn Sebastian Donadio is 37 jaar en daarmee een van de oudste coureurs, maar hij is misschien wel de drukste van het stel. Terwijl de andere renners al bezig zijn met opwarmen, staat er voor hem iets anders op het programma, namelijk het installeren van zijn keyboard en in gedachten vast zijn optreden doornemen. Bijna elke avond zingt hij nummers, van Robbie Williams tot John Lennon, tot groot genoegen van het publiek. Maar ook zijn eigen, Spaanstalige liefdesliedjes knallen uit de speakers.
Vooral bij de vrouwen is de zingende wielrenner erg geliefd. In de pauze zijn alle spotlights op Donadio gericht. Met een brede glimlach ontvangt de Zuid-Amerikaan het applaus, maar hij moet zich elke keer weer haasten om zich op te maken voor de volgende koppelkoers. “Fietsen en zingen zijn mijn passies. Ik vind het geweldig om die te combineren. Als dat dan mogelijk is, dan maak ik daar zeker gebruik van.” Het is de eerste keer dat de latino Nederland bezoekt. Het bevalt hem erg goed. “De mensen zijn ontzettend aardig en spreken zo goed over Máxima.” Hij is zelfs bijna familie van haar. “Mijn zus is verloofd met haar neef. Zij mocht ook naar de bruiloft van Willem-Alexander toe. Erg leuk om haar op televisie te zien.”
De liefde is dus wederzijds, op de buren in het Baarschotse bungalowpark Duc de Brabant - waar de renners verblijven - na. Met zijn huisgenoot Léon van Bon zakt hij immers door tot in de late uurtjes. “Ik denk dat zij ons nu wel haten. Tot drie uur 's nachts hebben we staan zingen en bier en cappuccino gedronken”, zegt de fietsende entertainer lachend. Donadio heeft nog iets in petto voor het Brabantse publiek. “Ik ben druk aan het oefenen om ook nog een Nederlands nummer te zingen.”
Kijk voor videobeelden van de zingende en fietsende Donadio op http//www.brabantsdagblad.nl/zesdaagse