Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Settimana Ciclistica Lombarda (2.1) - Etappe 6 (slot)

• merijntje mortirolo

Lobee, ik zei nog dat je die Pietropolli niet moest verkopen!…

:+

• Boris de Löwikfan

Theo Bos rijdt zijn eerste grote ´klimkoers´ uit. Hij voltooit de Wielerweek van Lombardije.

Voor Theo Bos bestond de Wielerweek van Lombardije uit twee delen. De vlakke aanloop en tests in massasprints met wereldtoppers als Petacchi en Napolitano en vervolgens drie serieuze ‘klimetappes’. Zijn doel was vooral de ronde uit te rijden. Dat is gelukt. Niet op hangen en wurgen, maar ruim. Een dag reed hij zelfs in de bergtrui (zie foto). Zij het dat hij voor dat tricot geen bult over hoefde. “Maar het was absoluut drie dagen geweldig afzien. Ik ben nu heel erg moe, maar voldaan.” Een mini-interview

Je hebt je doel bereikt. Lombarda uitgereden. Hoe gaat het nu, na drie ‘bergetappes’op rij?

“Moe maar voldaan, om maar een cliché van stal te halen. Vanochtend zat het nog even tegen, want ik had last van mijn keel, maar gelukkig geen koorts. Ik heb het ruim gehaald, maar heb wel geweldig af moeten zien. Het was drie dagen op rij flink aanpoten en niets anders. Maar ik ben vooral opgetogen. Superblij dat ik uit kon rijden. Op dit moment overheerst een heel erg tevreden gevoel. Bergop heb ik weer een stapje gezet.”

Een stapje maar?

“Ja, een stapje. Niets meer en niets minder. Aan de andere kant, twee maanden geleden was dit absoluut niet mogelijk geweest. Dus ten opzichte van dat moment is het meer dan een stapje, maar ik voelde dat het de laatste tijd al beter ging. Het is wel heel erg leuk dat het nu ook een beetje tastbaar is. Dit geeft toch een signaal af. Maar ik moet me er niet te lang op blind staren. Straks begin ik toch weer met een schone lei.”

Maar twee keer derde in massasprints tussen de profs en in de bergen overleven is toch een opsteker van jewelste?

“Jazeker. Maar we moeten ook niet teveel naar de uitslagen kijken. Twee keer derde dat is leuk. Maar het gaat niet per sé om die uitslagen alleen. Hier in de massasprints meedoen is een leuke bonus. Op het podium staan ook. Maar mijn gevoel is het belangrijkste hier. Ik wilde uitrijden en zien hoe het ging in een deelnemersveld als hier. Dat dat heel goed heeft uitgepakt, daar geniet ik nog het meeste van.”

Nico Verhoeven zei dat een koers met profs jou beter zal liggen dan de koersen met de amateurs.

“Daar heeft hij gelijk in. De profs rijden georganiseerder. Bij de amateurs gaat het er wild en onregelmatig aan toe. Maar voor mijn leerproces is het erg goed om die wedstrijden te rijden. Je moet een combinatie van de twee type wedstrijden doen. Maar inderdaad, soms is het wel prettig om eens een rustigere wedstrijd te rijden. Hier werden snel bussen gevormd. In de laatste etappe belandde ik ook in een bus met veel sprinters en mannen die hun werk al hadden gedaan. Dan heb je ook iets aan elkaar. Bij de amateurs is het meer ieder voor zich. Aan de structuur van koersen heb ik hier zeker steun gehad.”

Zaterdag zat je aan de voet van de slotklim nog bij de besten. Toch heel bijzonder. Je hebt Michel Kreder nog geholpen. Dus meer dan overleven alleen?

“Zaterdag was wellicht mijn beste dag. Het was vooral leuk dat ik Michel nog kon helpen toen hij lek reed. Die jongen had ook voor mij gewerkt in de sprintetappes. Nu kon ik iets terug doen. Tussen de twee grote beklimmingen kwam ik terug in de eerste groep. Daar ben ik direct naar voren gereden met Michel in mijn wiel en net toen we aan de slotklim begonnen, reed hij achter lek. Ik heb meteen mijn wiel gegeven, maar jammer genoeg zaten we toen al te ver naar achteren.”

Nu op weg naar de Ronde van Turkije. Wat wordt dat voor koers?

“Ik heb begrepen dat het weer behoorlijk geaccidenteerd is. Maar de berichten zijn wisselend. De een zegt dat het zwaar het is, de ander vindt het wel meevallen. We zullen zien. Het is in elk geval sterk bezet met toch vijf Protourploegen. Wij hebben drie sprinters bij ons, want Michael van Staeyen en Boy van Poppel gaan ook mee. Kan leuk worden.”

• DutchSL

Best wel jammer dat iedereen maar over Bos praat en helemaal niemand vermeldt dat Steven Kruijswijk zeer knap tiende is geworden in het klassement!

• Keuteberg

Klopt.

Maar toch is het speciaal, heb jij ooit een baansprinter, (geen scratch/achtervolging/madison renner, maar een baanSPRINTER) dit soort koersen zien uitrijden, in moderne tijden?

Het is ongelooflijk wat voor transformatie Bos nu doormaakt. Als het hem lukt zal hij de eerste zijn hoor. Van moderne baansprinter anno 2008/2009 naar wegwielrenner. Hij heeft nog een lange weg te gaan, maar dit was hoopgevend. En het is wel logisch dat hier zoveel aandacht voor is, het is nu eenmaal uniek.

• JW

Helemaal mee eens ! Hij is er nog lang niet, maar dit was wel een erg belangrijke eerste stap ! Als hij die progressie dit jaar kan volhouden zit er een kans in dat we weer over een echte Nederlandse topsprinter gaan beschikken.

En een Kruijswijk die ijskoud meeklom in een groepje met renners als Di Luca: gelukkig heeft dat niet te veel aandacht getrokken. In no time wordt hij gebombardeerd tot - na Gesink en Mollema - ons volgende klimtalent. Laat hem maar lekker in de schaduw van anderen doorgroeien.