Reactie van Gesink:
Lekker dagje in het Baskenland
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat we vandaag zo’n zware koers zouden hebben. De etappe begon met een korte klim waarop normaal gezien na de zware dag van gisteren een groepje de ruimte zou krijgen om voor de etappeoverwinning te gaan rijden.
Een aantal Spaanse ploegen hadden het er vandaag echter op staan om er alles aan te doen om Contador zoveel mogelijk pijn te laten hebben en dat gebeurde ook op de tweede klim. Daarvoor werden bij Caisse en Euskatel de beste mannen in stelling gebracht en gingen ze om en om in de aanval. En al lijkt het er bij de beste man niet op, ik ga er toch vanuit dat ook Alberto vandaag best eventjes in de verzuring heeft gezeten.
Resultaat: Het hele peloton lag aan stukken en op de top waren het slechts Contador en Sanchez die over waren. Gelukkig was ik op een kleine 20 meter van hen ‘the best of the rest’ maar ik vroeg me wel af waar dit eigenlijk goed voor was. Na een paar kilometer dalen kwam namelijk de gehele eerste groep weer samen en vooral door de valpartij van Horner en Navarro viel het peloton stil en kregen de vluchters de ruimte.
Uiteindelijk halen 3 vluchters het tot de finish en weet Albasini daar de sprint te winnen.
Ik eindig lekker in het peloton en ben erg tevreden over het gemak waarmee ik vandaag de hele dag in de rondte heb gereden, want ik voelde me echt heel erg lekker.
Op naar morgen, wat een minder fraaie dag lijkt te worden. Maar ja, wat is de ronde van het Baskenland zonder een dagje regen. Vorig jaar was het namelijk de hele week slecht.
Groeten vanuit Bilbao!
Robert
Blijkbaar een loodzware koers geweest, verklaart ook wel waarom de vluchters op het einde nog zo weinig probeerden, iedereen zat waarschijnlijk op het tandvlees.