Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

soap Armstrong krijgt vervolg

• Gandalf

En het gaat maar door:

'Armstrong overtrad dopingregels'

Uitgegeven: 9 april 2009 14:22

Laatst gewijzigd: 9 april 2009 14:40

AMSTERDAM - Lance Armstrong heeft de dopingregels overtreden en kan daarvoor gestraft worden. Dat heeft de Franse antidopingautoriteit AFLD bekendgemaakt.

Armstrong heeft zich volgens de Fransen op 17 maart niet aan de verplichting gehouden ‘onder de directe en constante supervisie’ van de tester te blijven.

De AFLD had begin deze week al een rapport over het incident aan de Internationale Wielerunie UCI en het Wereldantidopingagentschap gestuurd.

De uitlatingen van de AFLD komen overeen met die van Armstrong. De Texaan reageerde gisteren op berichten dat hij zich misdragen zou hebben tijdens een dopingcontrole.

Verklaring Armstrong

Volgens de zevenvoudig tourwinnaar was hij, met toestemming van de dopingcontroleur die hem kwam testen, gaan douchen terwijl zijn assistenten uitzochten of de AFLD de Amerikaan mocht controleren. De onaangekondigde controle vond plaats toen Armstrong in Frankrijk aan het trainen was.

De AFLD liet zich niet uit over wat de mogelijke straffen voor het vergrijp waren, maar stelde wel dat tests op het bij de controle verzamelde bloed, de urine en het haar van de wielrenner negatief waren. Armstrong is van plan dit jaar de Tour de France te rijden.

© Novum

• Massimo

Gokje: half juni gaan ze ineens nadenken wat de mogelijke straf zal zijn.

• Gandalf

Tja, het blijven natuurlijk Fransen…. Ze moeten en zullen LA ergens van betichten in hun jarenlange heksenjacht…

• Andere Peter

De UCI wilde hierover geen uitspraak doen en daarom doen de Fransen het nu maar zelf.

Het gaat over de 20 minuten vertraging voordat bloed, urine en haar is afgenomen bij Armstrongs 24e test, de eerste in Frankrijk. In die periode trokken ze de gegevens na van de controleur, oa door met McQuaid en Gripper te bellen. Armstrong, net terug van training, vroeg tijdens die belletjes toestemming aan de controleur om te douchen en om te kleden en deze stemde in. De controleur tekende voor een verloop van de controle zonder onregelmatigheden. Blijkbaar waren niet al zijn chefs het daarmee eens, of interpreteren ze het graag anders.

In theorie had Armstrong tijdens het douchen/omkleden dus een minuutje of 10 de tijd om een controle te beinvloeden. Bloed beinvloeden kan ik mij voorstellen, urine beinvloeden lijkt mij al lastiger in die korte tijd, haar beinvloeden kan natuurlijk helemaal niet. Het is natuurlijk een bezopen idee dat LA in die korte tijd aan het klooien zou zijn geweest en niemand roept dat gelukkig.

De zaak op zich stelt niets voor, maar is interessant omdat enerzijds de Franse dopingjagers en anderzijds de Astana's elkaar aan het besnuffelen zijn, hun territorium aan het afbakenen zijn met het oog op de naderende Tour. Ik sluit zelfs niet uit dat Armstrong/Bruyneel bewust even in Frankrijk zijn gaan zitten om die aftast-fase nu te hebben en niet tijdens de Tour. In zekere zin hoort dit wellicht bij Armstrongs minutieuze Tourvoorbereiding.

• Andere Peter

Ik denk later nog, Massimo, laten we zeggen eind juni. Hoe dichter bij de Tour, des te groter de aandacht/beschadiging. Dat weten ze wel.

Overigens: @Gandalf: complimenten voor je geestige vondst om deze ‘douche’-affaire een ‘soap’ te noemen ;)

• Sheryl Crow

ze hadden toch ook erbij kunnen staan als hij aan het douchen was?

Wat een gedoe weer.

• Wanny

Dit gaat de hele Tour zo natuurlijk. Als wielerliefhebber zie ik Armstrong liever gaan dan komen, want er is straks in juli nergens anders aandacht voor dan The Boss. En zeker na die 7 Tourzeges zit ik daar niet op te wachten.

• Andere Peter

Zou het kunnen dat de Fransen zoeken naar een reden om Armstrong/Astana uit de Tour te weren?

• Goozzer

“De zaak op zich stelt niets voor, maar is interessant omdat enerzijds de Franse dopingjagers en anderzijds de Astana's elkaar aan het besnuffelen zijn, hun territorium aan het afbakenen zijn met het oog op de naderende Tour.”

Dat sluit ik zeker niet uit, al kan ik me, en dus zeker bij Armstrong, toch ook enige voorzichtigheid cq. gereserveerdheid begrijpen bij dopingcontroles. Op het moment dat je bloed is afgenomen en je plas in dat potje zit, ben je toch overgeleverd aan ‘die ander’ en heb je zelf geen enkele invloed meer. Het is dan toch fijn om100% zeker te weten dat die ander ook daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is, en dat hij bevoegd is te doen wat hij doet.

Overigens kan ik mij, zeker ook omdat de controleur zélf akkoord gaat, heel goed voorstellen dat de feiten en omstandigheden zodanig waren dat een nader onderzoek (en misschien ook eerst een douche voor Armstrong) gewoon gerechtvaardigd waren. Die controleur zal er immers toch niet zomaar mee hebben ingestemd: er zal echt wel een reden voor zijn geweest.

“Ik sluit zelfs niet uit dat Armstrong/Bruyneel bewust even in Frankrijk zijn gaan zitten om die aftast-fase nu te hebben en niet tijdens de Tour.”

Dit is, met alle respect, toch wel érg ‘over the top’ en ver gezocht. Lijkt me niet echt reëel, met andere woorden. Ga er maar gewoon vanuit dat Armstrong vooral naar Frankrijk is gekomen om wat parcoursverkenningen (de tijdritten) te doen, niet in de laatste plaats omdat de hele club - met ook Johan B - erbij was en daar bovendien i.v.m. de Giro, en wellicht ook nog een hoogtestage, voor de Tour niet verschrikkelijk veel tijd meer voor is…

• Wanny

Uiteraard. Die zitten niet op Armstrong te wachten. En op Astana waarschijnlijk ook niet echt.