Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

soap Armstrong krijgt vervolg

• Joppe Zoet

Ik vind het prima als ze (Astana & LA) de TdF niet in komen. Laat die fraude niet herintreden op 's werelds grootste en mooiste wedstrijd.

• marsman

Niks aan de hand mensen, gewoon zuurdoenerij van de Franse dopingterreur. Uitkomsten waren negatief, en als ze echt moeilijk gaan doen over 10 minuten douchen maken ze zich zelf naar mijn bescheiden mening volkomen belachelijk. Wat moet je als renner doen om in die 10 minuten je testuitkomsten te beinvloeden?

• Blueprint

Astana wel, de Tour is dringend aan een grote kampioen toe: Contador. Armstrong kunnen ze missen als kiespijn, maar ook weer niet vanwege alle publiciteit voor de Tour. Interessant dillemma.

• Blueprint

Als de controleur heeft ingestemd, dan moet die op het matje worden geroepen, in plaats van Armstrong.

• Zeijpie

Als hij daadwerkelijk gestraft wordt dan heeft de franse justitie hem toch waar ze hem hebben willen, in het verdomhoekje. Dit is toch belachlijk, als ze hem niet kunnen pakken op doping proberen ze maar op een of andere manier de schijn te wekken dat hij toch niet zuiver op de graad is? Absurt

• kees

Ik vraag me af of ze achter ene richard virenque ook zo aanliepen……

Maar feit is wel weer dat alle media hier weer over berichten. Iets wat ze straks in komkommertijd tijdens de tour in 10voud weer gaan doen. Ze kopieren mekaar allemaal……..

• DmB

Komkommertijd tijdens de Tour?

• robbie34

LIst en bedrog is er toch wel hoor, met of zonder Astana. Soms is het iets kleins….soms iets groots.

Bovendien om de Tour nu de mooiste wedstrijd te noemen??? (de grootste wel).

Ik vind dat de sterkste ploegen en renners in de Tour horen, dus ook Astana!

• Gilberto

Bruyneel belde met de UCI om te checken of dit een serieuze controle was, en in de tussentijd mocht Armstrong even snel een douche pakken…

• Proost!

Volkskrant:

Weer hommeles tussen Armstrong en anti-dopingorganisatie

Van onze redactie

gepubliceerd op 09 april 2009 17:31, bijgewerkt op 9 april 2009 17:34

AMSTERDAM - Het is weer hommeles tussen zevenvoudig Tour de France-winnaar Lance Armstrong en de Franse anti-dopingorganisatie AFLD. Die organisatie zegt dat Armstrong de regels heeft overtreden tijdens een op 17 maart uitgevoerde dopingtest. Dat zou kunnen betekenen dat hij juli niet aan de start van Tour de France mag verschijnen.

Na een trainingsrit in het Zuid-Franse Beaulieu-sur-Mer kreeg Armstrong bezoek van een official van de AFLD. Die nam urine-, bloed- en haarmonsters af, en stuurde die naar het laboratorium. Daar bleken geen sporen van doping te vinden.

Onzichtbaar

Maar, zegt de AFLD nu, nadat de official zich aan de deur had gemeld, bleef Armstrong twintig minuten onzichtbaar. Dat mag niet, want een sporter moet te allen tijde in het bijzijn van de controleur blijven nadat deze zich als zodanig bekend heeft gemaakt. Dit om te voorkomen dat sporters alsnog de kans krijgen hun dopinggebruik te maskeren. Want, zegt Gary Wadler, lid van het wereld anti-doping agentschap WADA, ‘als iemand een half uur de tijd voor zichzelf heeft, dan is dat lang genoeg om te plassen, en jezelf weer met iemand anders urine te vullen. Zo kan iemand je zien plassen, zonder dat het je eigen urine is.’

Onderzoek

Daarom is de AFLD, met toestemming van de internationale wielerorganistie UCI, een onderzoek begonnen. De Franse anti-dopingorganisatie kan Armstrong niet schorsen, maar wel uitsluiten van deelname aan wedstrijden op Frans grondgebied. Als dat gebeurt kan hij in juli niet op jacht naar zijn achtste tourzege.

Rugzak

Armstrong zegt dat hij eerst zeker wilde zijn dat hij daadwerkelijk met een dopingcontroleur van doen had, en niet met ‘een of andere fransman met een rugzak en wat apparatuur om mijn bloed en urine in bezit te krijgen’.

'Toen Johan (Bruyneel, zijn teammanager, red.) van de UCI bevestigd had gekregen dat de tester bevoegd was om monsters af te nemen, heb ik hem onmiddellijk voorzien van bloed-, urine- en haarmonsters. Alles wat hij vroeg, op de manier dat hij het vroeg.'

Verbolgen

Volgens Armstrong vulde de controleur zelfs op de formulieren in, dat tijdens het afnemen van de monsters niets was voorgevallen dat niet door de beugel kon. Hij is verbolgen over deze zoveelste episode in de moeizame relatie tussen hem en de Franse dopingbestrijders. ‘Het spijt me dat ze nu teleurgesteld zijn omdat alle testen negatief waren, maar ik gebruik geen verboden middelen.’

Armstrong is inmiddels in Aspen, waar hij herstelt van een sleutelbeenbreuk.