Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kohnstamm laakt anti-dopingregels

• Joppe Zoet

Kohnstamm laakt anti-dopingregels

Voorzitter Kohnstamm van het College bescherming persoonsgegevens vindt dat de anti-dopingautoriteit de privacy van topsporters schendt. Kohnstamm heeft op drie punten ernstige kritiek op de werkwijze van de controleurs op doping.

Hij vindt het onaanvaardbaar dat de sporters voortdurend beschikbaar moeten zijn. De toestemming voor controles is een wassen neus, omdat topsporters uit de competitie worden gehaald als ze weigeren om gecontroleerd te worden.

Kohnstamm vindt ook dat gegevens anders moeten worden opgeslagen. Hij dreigt met een dwangsom als de dopingautoriteit de werkwijze niet verandert.

bron www.nos.nl

• Teletekst

Het Wereldantidopingagentschap WADA

gaat met zijn regels in tegen Europese

privacy-richtlijnen.Dat zeggen Europese

toezichthouders.

Het WADA eist dat een atleet het hele

jaar door,dag en nacht,beschikbaar is

voor een dopingcontrole.Dat leidt tot

boosheid en onbegrip bij topsporters en

sportorganisaties.De Europese toezicht-

houders begrijpen de motieven van het

WADA;maar ze zeggen ook dat die ingaan

tegen Europese regels voor bescherming,

vrijheid en privacy.

Ook het Nederlandse College Bescherming

Persoonsgegevens zegt dat het WADA de

privacy van topsporters schendt.

• Blueprint

Goh, het voetbal wordt nu ook geraakt en politici gaan zich ermee bemoeien…

• henk

DEN HAAG (ANP) - De 27 Europese privacy-toezichthouders buigen zich dit jaar over de maatregelen van de internationale antidopingautoriteit WADA. Voorzitter Jacob Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zei dat donderdag. Het vermoeden bestaat dat bepaalde eisen van WADA in strijd zijn met de wet.

Zo is niemand verplicht om zijn medische gegevens af te staan aan iemand die geen arts is. Van topsporters wordt dit wel geëist. Vervolgens worden deze gegevens ook nog eens wereldwijd verspreid via het internet.

Topsporters moeten verder drie maanden van tevoren aangeven waar ze zijn. ,,En dan niet per dag, maar per uur'', aldus Kohnstamm. De vraag is of dat proportioneel is. Het CBP wil weten of het mogelijk is om deze zogenoemde ‘whereabouts’ alleen van sporters te vragen voor de perioden dat ze trainen en aan wedstrijden meedoen. Voor het overige zou de antidopingautoriteit kunnen bellen om erachter te komen welke topsporter waar is.

En dan zijn er nog de sancties van de WADA. Namen van topsporters blijven jaren op de ,,schandpaal op internet'', zoals Kohnstamm het noemt, staan. Dit geldt niet alleen voor personen van wie is bewezen dat ze doping hebben gebruikt, maar ook voor degenen die in de verdachte fase zitten, of alleen een keer niet op de plek waren die ze hadden aangegeven. De ‘tuchtprocedures’ zijn volgens Kohnstamm nergens zo publiek als in de topsport.

• Goede Vrijdag

Is dit een reactie op de,

bewust gezochte publiciteit van Lance Armstrong en Johan Bruyneel

Ik denk van wel.

• Lucas

Welnee man, dan begrijp je er dus niets van.

Dit speelt al ietsjes langer..

• Goede Vrijdag

Vertel, hoeveel langer ?

• Janssen

Het speelt al langer, het heeft mij altijd verbaasd, dat profsportes dit tolereren.

Het heeft mij verbaasd, dat een bekende van mij, aan twee instanties zijn volledige programma door moest geven.

Nederland is nog netjes, in België maken ze er helemaal een potje van.

• Goede Vrijdag

Okay, het speelt langer, daar ben ik het mee eens.

Maar waarom komt het nu naar buiten?

Waarom zoekt men nu de publiciteit?

Ik denk dat dit een reactie is op Lance Armstrong, die samen met Johan Bruyneel

bewust het publiek over de gehele wereld wil laten zien: hey, kijk eens wat er gebeurd, kijk eens wat ze met ons doen.

En daarna, ja daarna komt dit bericht in de media.

(correct me if I am wrong)

• JW

Als het aan Kohnstamm ligt gaan we dus weer gewoon “terug naar de goeie ouwe tijd”: stoppen met controles. Tsja….

De Rasmussens en Kachetskins zullen hem op handen dragen.