Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Versnelling Vlaanderen

• Westvlaming

Iemand een idee met welke versnelling de profrenners,over Koppenberg en Muur van Geraardsbergen fietsen,tijdens de Ronde van Vlaanderen?

• Goede Vrijdag

39x17 ?

• 53x11

53x11 die goss zeker in wevelgem:P

• Keuteberg

Ik kan op de foto's alleen zien hoeveel versnellingen ze nog over hadden, ik weet niet precies wat ze erop hebben.

Maar op de Muur van Geraardsbergen zag ik dat Devolder, Boonen, Gilbert, Pozzato, Nuyens, Flecha en Maaskant nog twee versnellingen kleiner hadden gekund achter, voor hadden ze hem allemaal op het kleine blad (niemand buitenblad dus)

Dan een paar die een tandje kleiner stond, en Quinziato stond helemaal op het kleinste wat ie had, net zoals Van Hecke en Haussler (van de foto's die ik heb gezien). Die hadden niet veel meer over schijnbaar

• Olano

Ik denk ook even gezien het beentempo dat Devolder 'm op de 19 had liggen (op de Muur althans). Maar ga er maar gerust van uit dat de mannen bij een 10-speed een 11-23 cassette hadden gemonteerd. 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23, en bij een 11-speed een 11-25. Toch elke jaar weer bewonderingswardig hoe hard die mannen nog omhoog knallen op de Muur als ze al ruim 240km in de benen hebben. Ik kom lopend dat al niet eens meer omhoog hahaha! Maar goed, daarom zit ik vandaag ook weer in een treurig kantoorpand…

• ?

wat maakt dat uit? het is belangerijker hoe veel watt ze naar boven trappen.

als je 60kg bent mischien trap je 450w naar boven maar als je 80kg bent dan moet je al weer 100w meer trappen (gok-licht aan stijlingspercentage). dus het maakt niet uit of je met een 52x11 of 39x25 naar boven rijdt, als de watt maar hetzelfde is, dus meer omwentilingen met een kleiner versneliing. voor elke renners zal dat wel iets anders zijn geweest.

• HarrieH

Uiteraard heb je gelijk met je Watts-verhaal.

Maar het verzet vind ik waardevoller.

Bij een kasseienklim als de Paterberg, Koppenberg, Muur e.d. is het aantal Watt dat je KUNT trappen m.i. minder van belang dat de techniek.

Onder techniek versta ik in dit geval het kiezen van het beste verzet, cadans houden, sturen, juiste gewichtsverdeling op de fiets. Belangrijker dan de W die je in potentie kunt trappen.

Immers: iemand die de techniek beheerst en het koppie heeft om die techiek goed te passen komt vlotter over de heuvels dan de dommekracht met veel Watts en het verkeerde verzet. Immers: lopend op wielerschoentjes ga je niet rap vooruit, ookal scor je nog zo goed in de tests.

• Hans van Wilgenburg

Dat maakt heel veel uit! Want hij stelt deze vraag, en jij geeft geen antwoord, maar je maakt een domme opmerking. Het zegt de meeste mensen veel meer op elke verselling zij naar boven rijden dan hoeveel Watt ze wegtrappen. Doe ons dus een lol en houd die onzinnige, zgn interessante taal voor je!

• jaja

maakt toch allemaal niets uit………groot verzet-klein verzet, veel watt-weinig watt, gaat er gewoon om wie het snelst gaat. Die theoretische benadering is wel leuk maar als het vat leeg is dan is ie …………ja juist, leeg.

• Westvlaming

Bedankt voor de reacties.Het was eigenlijk gewoon om mijn vriend, die daar met een 34x23 naar boven reed,duidelijk te maken met welk koffiemolentje hij die hellingen beklom.Mijn vrouw raakt waarschijnlijk ook boven met die 34x23.Voor mij persoonlijk was het wel serieus zwoegen met mijn kleinste versnelling (42x23)