Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zelf fietsen

• danny

Ik ben zelf net begonnen met fietsen alleen zou ik graag tips willen krijgen hoe ik het beste kan trainen. Ik train nu om de dag 1 uur. Ik fiets dan een laag verzet dus een snel been tempo en fiets dan met een gemiddelde van 26 in het uur. Ik ben nu een week bezig en heb dus nu drie dagen achter de rug. Na dat uur ben ik helemaal leeg en tijdens het fietsen heb ik last met een volle ademhaling te krijgen.

• smollie

doe een conditietest, koop een hartslag meter en begin met trainen in zone 1 (je duurzone) en dat langzaam uitbouwen zodat je goede basis heb en ontspannen aan je conditie kan werken

• HarrieH

Goed advies, kan echter ook prima zonder test en hartslagmeter.

Nl: zorg dat je ruim onder de zgn “babbelgrens” blijft.

Hetgeen wil zeggen dat je inspanningsniveau dusdanig lag dient te blijven, dat je in principe de hele tijd door kunt babbelen. Zodanig blijf je in de juiste zone trainen/fietsen.

Klein verzet is op zich prima. Let eens op je trapfrequentie. Door gedurende 30 sec je pedaalomwentelingen te tellen (en de uitkomst te verdubbelen) verkrijg je je trapfrequentie (omw. per minuut).

80 rpm is vrij normaal en niet echt snel.

Rond of boven de 100 rpm is al een vrij hoge frequentie, maar nog goed te doen.

Boven de 120 rpm hoef je voorlopig niet te komen. Dan wordt het echte snelheidstraining.

Snelheid van 26 kmh gemiddeld (dus incl stops bij verkeerslichten etc) is zeker niet langzaam. Maak er geen doel van om dit te verhogen. Het zegt immers niks over je training of over je kunnen.

• huub

Trainen doe je met een bepaald doel voor ogen.

Wat is dat bij jou ?

Ritjes maken rondom de woonplaats?

Toertochtjes rijden inclusief terras?

Snelle toertochten rijden?

Lange toertochten in heuvelachtig terrein?

etc etc

• danny

het lijkt me leuk om mee te kunnen in de plaatselijke wielerronde maar daarvoor wil ik eerst zelf trainen en me daarna misschien aansluiten bij de wielerclub hier in de buurt. Ik moet eerst kijken of ik het leuk vind en of ik er wel goed in ben.

• leo

Hartslagmeters trainingsschema s in de vuilnisbak gooien, begin met trainen en luister naar je lichaam ,dat is het belangrijkste. langzaam trainingsduur opbouwen en af en toe interval van van 1 km goed eten en drinken vooral goed slapen zo simpel is het, zo was het en zo is het danny schreef:

>

> het lijkt me leuk om mee te kunnen in de plaatselijke

> wielerronde maar daarvoor wil ik eerst zelf trainen en me

> daarna misschien aansluiten bij de wielerclub hier in de

> buurt. Ik moet eerst kijken of ik het leuk vind en of ik er

> wel goed in ben.

• huh

goede vraag, lekker kort:P

'tijdens het fietsen heb ik last met een volle ademhaling te krijgen.'

Daar moet je toch eens naar laten kijken, lijkt mij niet heel gezond.