Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Pollenallergie

• Massimo

Beste prikkers,

Heb een vraag: ik heb erg veel last van hooikoorts, met de jaren wordt het eigenlijk alleen maar erger. Vroeger alleen in juli/augustus, nu al vanaf eind maart. Ook ik ben sinds kort bezig met wat recreatief fietsen (3 maal een uurtje per week) en ervaar de allergieklachten dan als zeer hinderlijk (benauwd, hoesten, niezen etc.).

Nu heb ik al heel veel geprobeerd: alle middeltjes bij de drogist, medicatie op voorschrift van de huisarts en zelfs een anti-hooikoorts-injectie in het ziekenhuis. Maar niets hielp afdoende. Nu weet ik dat er ook veel (amateur)wielrenners met dit probleem rondrijden, en die zijn nog veel meer buiten dan ik in de warme maanden. Dus zou ik graag willen weten wat zij (jullie) gebruiken tegen pollenallergie.

Alvast bedankt!

• Ewout

In ieder geval altijd een dikke (donkere) zonnebril op. En neusspray werkt een klein beetje (al krijg ik daar soms een bloedneus van…) Verder is het behelpen en wachten tot het weer najaar is ;)

• Cyclad

Een zonnebril opzetten die de ogen zo veel als mogelijk ontoegankelijk maakt voor de pollen.

Ik ben ook een hooikoortslijder, heb alleen maar last van half mei tot eind juni, als de grassen bloeien. Dat beperkt gelukkig mijn vervelende periode, tot half mei en vanaf juli heb ik nagenoeg geen hinder meer.

Het helpt mij wel om vooraf m'n neus te sprayen, maar achteraf (als ik weer binnen ben) komen de niesbuien toch. Het is verrekte lastig, maar voor mij toch geen reden om de fiets te laten staan.

• Rudy Tek

Is dit wielerinhoudelijk?

Maar als antwoord op je vraag, denk altijd aan een attest van de dokter, voor je het weet heb je een out-of competition en ben je positief.

• Massimo

Een zonnebril zou een optie kunnen zijn, ga het eens proberen. Verder is het opvallend dat de klachten toenemen zodra ik op de fiets zit, en het is echt niet zo dat ik een grandioos tempo draai.

• Massimo

Ja dit is wielerinhoudelijk. Ben dan wel geen topcoureur, maar zoals ik al aangaf: ik krijg er meer last van als ik op de racefiets zit.

• Cyclad

Dat is ook wel logisch, Massimo.

Als je fietst beweeg je sneller door de natuur en consumeer je meer pollen.

Heb ik ook, al komen de echte niesbuien pas los als ik weer rustig thuis in m'n stoel zit.

Waarschijnlijk reageer je sneller en heftiger.

• Cyclad

Haha Boris, de grootste slappelingen krijgen het pas op latere leeftijd. Wie weet is de allergie bij jou latent aanwezig en komt het er binnen enkele jaren in alle hevigheid uit.

Het lijkt gekheid, maar dat gebeurt redelijk vaak.

Ik had het als jongetje al, al zijn de scherpste kantjes er bij mij inmiddels wel afgeniesd.

Het rottige van hooikoorts is dat je er nooit last van kan hebben gehad, maar ineens de kop op kan steken.

Als je het eenmaal hebt kom je er ook niet meer vanaf.

Ik heb me door een polloloog (weet ik, is geen goed woord) eens laten vertellen dat ongeveer 25% van de Nederlanders al dan niet latent een allergie heeft.

• Boris de Löwikfan

Tjonge jonge..

• jos

Ik heb zelf behoorlijk veel last van een aantal pollen. Zonder medicijnen is het zo erg dat ik nauwlijks meer buiten zou kunnen komen (ogen gaan dicht zitten, aan 1 stuk door niezen en m'n luchtwegen gaan dicht zitten). Ik heb in het verleden een paar middeltje van de huisarts geprobeerd voor ik iets had dat goed hielp. Nu gebruik ik in de maanden dat ik er last van heb al een paar jaar Aerius, waardoor ik bijna geen last meer heb. Aerius staat overigens niet op de dopinglijst, dus heb je er ook geen attest voor nodig.