Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

stijve nek beginnend wielrenner

• TDF

Hallo,

vergeef me dat ik na een enerverende wielerdag een wat minder spannend topic open. Ik heb echter een vraag. Dit weekend heb ik een klein aantal uurtjes (1 à 2 per dag) gemaakt op een geleende fiets die ik wellicht wil kopen. Ik ben een beginnend wielrenner. Dat wil zeggen ik heb alleen ervaring met normale fietsen.

Nu merk ik dat ik na twee korte ritjes behoorlijk last heb van een stijve nek. Ik vraag me af of dit normaal is voor een beginner of dat ik toch nog eens goed moet kijken naar de maat van de fiets en mijn positie.

Ik heb vooral wanneer ik met mijn handen in de beugels zit of helemaal aan de voorkant van het stuur het idee dat ik in een ongemakkelijke houding zit (armen hierbij volledig gestrekt). Mijn hoofd moet ik door de gebogen houding op de fiets echt omhoog houden, dit kan mijn nekklachten verklaren. De vraag is dus of dit een veelgehoorde klacht is bij beginnelingen (nekspieren moeten aan andere belasting wennen) of dat het probleem toch ergens anders in zit.

Alvast bedankt en groeten!

• Frans

Ja, je bent een beginneling. Stop zeuren, en ga fietsen man!

• Maatje

Is de fiets er wel één van ‘jouw maat’?

• TDF

Dat weet ik niet zeker. Volgens de berekeningen die ik met behulp van een simpel meetlintje maakte moet hij wel zo'n beetje geschikt zijn.

Dat is echter meteen het probleem. Voordat ik die fiets koop wil ik zeker zijn dat de maat goed is. Het moet niet zo zijn dat ik bijvoorbeeld nekpijn blijf houden omdat achteraaf gezien de maat niet juist was. Wellicht dat ik er eens mee langs een fietsenmaken ga, hoewel het wat vreemd is zo'n man naar advies te vragen bij een fiets die ik van een particulier koop.

Dus besloot ik op internet even wat navraag te doen. Als zo'n stijve nek normaal is bij iemand die net begint kan ik met deze fiets doorgaan. Verder rijdt 'ie namelijk erg lekker en heb ik nergens last van.

• Keuteberg

Ik denk, gezien de klachten, dat die fiets inderdaad niet goed op maat is. Je kan beter naar de fietsenmaker gaan en daar om advies vragen. Als je namelijk niet op een fiets rijdt die goed voor je is afgesteld, krijg je dit soort klachten veel sneller dan normaal is.

Ook al kan je even lang zijn als degene waar je de fiets van hebt, kan de verhouding m.b.t beenlengte en armlengte heel anders zijn, vandaar.

Als beginnend fietser zul je wel sowieso wat sneller pijntjes krijgen in rug en nek, maar dit lijkt me wel een beetje extreem.

• arend appelberg

dat je een stijve nek hebt is normaal. komt door je rare houding op een racefiets. je lichaam omlaag en je hoofd omhoog. dat is je nek gewoon niet gewend. je kan ook wel last van je rug daardoor krijgen op de fiets. gewoon wenning en anders evt het krachthonk in om iig je rug en je buikspieren te trainen.

• The old man

Kijk eens op de site wielersportinfo.nl daar kun je al heel wat informatie

uithalen. Succes.

• Arie

“wanneer ik met mijn handen in de beugels zit of helemaal aan de voorkant van het stuur het idee dat ik in een ongemakkelijke houding zit (armen hierbij volledig gestrekt)”

Misschien is het ook handig om eerst het stuur wat hoger te zetten, dit geeft een meer comfortabeler houding. Als je daar eenmaal aangewend bent kun je hem zo laag zetten als je goed dunkt.

Maar je fietsenmaker helpt je vast wel verder de weg op ;)