Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nederland zakt naar negende plek op wereldranglijst

• Wer

Nederland zakt naar negende plek op wereldranglijst, zie http://cqranking.com/men/asp/gen/cqRankingCountry.asp (dit komt o.a. omdat Maaskant veel punten verloor doordat hij zijn 4e plaats in PR niet kon evenaren). Deze CQranking geeft een veel beter beeld van de huidige stand van zaken in het hedendaagse wielrennen dan de PTranking. De verhoudingen zijn duidelijk; Spanje en Italië zijn top, vervolgens volgt de subtop met Duitsland, België en Australië. En volgens volgen een aantal landen die proberen bij de subtop te horen maar daar voorlopig nog lang niet aan toe zijn, Frankrijk, VS, Rusland, Nederland.

Ik had echt gehoopt dat Nederland, met een aanstormende generatie, de aansluiting bij de subtop zou kunnen vinden, maar daar is helaas nog lang geen sprake van. Alleen Gesink top 50, Dekker gaar de komende weken waarschijnlijk nog veel punten verliezen in de Waalse klassiekers..

• Sub Culture

Die jongens voor het Vlaamse werk daar uit Nederland, hebben niet bepaald blijk van progressie gegeven.

Alleen Maaskant reed een behoorlijke RVV en had de pech zijn kansen niet te kunnen verdedigen in Roubaix.

Langeveld reed goed in het openingsweekend, leek daar al zijn piek te hebben, maar deemsterde vervolgens weg. Terpstra is me zelfs van het hele voorjaar niet opgevallen.

• Mazter

Tja, het is maar hoe je het bekijkt. De CQ ranking geeft een algemeen plaatje van de verhoudingen in de gehele wielerwereld. De World ranking geeft een beeld van de topposities in de topkoersen.

En met alle respect voor de punten die onze Nederlanders behaald hebben voor de CQ ranking, pakweg 50-60% daarvan is behaald in de kleinere tot de nietszeggende koersen en een kleine 10-15% procent door zeer verre ereplaatsen in de topkoersen.

• Goozzer

Niet zo heel vreemd. Onze beste renner, Gesink, maakt het zichzelf niet gemakkelijk: hij rijdt enkel en alleen de grootste koersen, om daar tussen de absolute wereldtop (meer dan behoorlijk) mee te doen. Overigens staat hij aan het einde van het jaar wellicht gewoon weer bij de beste 15, en dat met enkel zwaar bevochten (en dus niet van die schrale pseudokoers) punten. Iets dat je niet van alle renners kunt zeggen, laat staan van die leeftijd…

Onze andere jongens komen (nog) (wat) tekort om continu op stabiele basis goed te presteren, moeten het hebben van enkele wedstrijden en als het daar dan tegen zit, scoor je een pak minder punten. Bovendien missen we dit seizoen helaas nog onze tweede topper, Thomas Dekker, hij is voorlopig nog op de weg terug (naar laten we hopen de top).

Voorlopig moeten we ons maar vast houden aan de toekomst, het kan zo weer verkeren. Met Gesink, Dekker en Boom hebben we (al dan niet bewezen of in potentie) drie renners die toch boven de 1000 CQ-punten moeten kunnen scoren. Tel daar nog wat jongens bij op die ook wat progressie maken, wat stabieler kunnen presteren en er glooit weer licht aan de horizon…

• gerd

Ik had het niet beter kunnen zeggen Goozzer.

Wij zouden in België een gat in de lucht springen met een renner als Gesink die het zich inderdaad niet makkelijk maakt.

• Bush

Springen dan

• Keuteberg

Thomas Dekker was onze beste renner tot Romandië vorig jaar, stond daar zelfs top 10 CQ ranking. Het valt te hopen dat die snel terugkomt. Want Gesink alleen gaat de kar niet kunnen trekken. Maaskant en Langeveld hebben ook goed gereden, maar pech gekend in bepaalde koersen. Langeveld in Vlaanderen en daarna ziek en als gevolg niet goed genoeg in Roubaix, Maaskant verhaal bekend… En tsja, dan is de top verder behoorlijk dun.

• arki

Op de world ranking van UCI staat Nederland ook 9e. Dus zo veel verschil is er op dit moment niet :)

• Mazter

De World ranking is per 1 januari. De bovengenoemde CQ-ranking is per Roubaix vorig jaar. Op de CQ ranking over 2009 staat Nederland voorlopig muurvast op de 7de plaats, bijna 1000 punten achterstand en ruim 400 punten voorsprong op de naaste belagers. Op de World Ranking daarintegen kunnen ze de komende maanden makkelijk 2-5 plekken dalen.

• Cyclad

Het is toch wel behoorlijk grappig. Iedereen roept dat Nederland de beste lichting heeft sinds jaren, maar als je puur op de rankings afgaat deden we het bijna nooit veel slechter dan nu.

Ik deel Goozzers mening over Gesink, maar die vlieger gaat voor de rest van de o zo talentvolle Nederlanders niet op.

Wellicht dat Lars Boom naast Gesink ooit echt top wordt, de rest zal het toch van incidentele successen moeten hebben.

Niet erg, maar misschien moeten we onze hooggespanningen verwachten eens bijstellen. De toekomst ziet er bij ons altijd geweldig uit, maar dezelfde toekomst ziet er in retrospectief altijd veel minder rooskleurig uit zo leert mijn ervaring.

O ja, wellicht komt Thomas Dekker nog op zijn niveau. Laat ik dat niet vergeten voordat ik de hele goegemeente over me heen krijg. Ik geloof nog wel in Dekker.