Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Klassieker of semiklassieker..?

• Lucas

“”Hij reed toch ook eens heel dicht in de Waalse Pijl ooit, reed toch ook een paar een goeie Brabantse pijl waarin hij top 10 finishte?

Of zijn dat geen klassieker mss?“”

Deze post van Subculture lijkt me wel een interssant uitgangspunt voor een nieuw topic:

Wat is nou een klassieker en wat is een semiklassieker..? Als ik bovenstaande vraag als voorbeeld neem, ben ik geneigd te zeggen dat de Waalse Pijl een klassieker is en de Brabantse Pijl een semiklassieker, maar waarom..?

• Massimo

Klassiekers:

- Vlaanderen

- San Remo

- Lombardije

- Parijs-Tours

- Roubaix

- Luik

Semi-klassiekers:

- Lazio

- Milaan-Turijn

- E3-prijs

- Waalse Pijl

- Omloop

- Henninger Turm

- San Sebastian

- Piemonte

- AGR

- Emilia

- Parijs-Brussel

• Frank

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieker_(wielrennen)

De Hel van het Mergelland is volgens de organisatie een semi-klassieker. Helaas trekt ie niet zo veel publiek, want zelfde weekend als RVV, maar qua parcours issie misschien wel boeiender dan de AGR.

Alle klassieke eendagswedstrijden zijn klassiekers, geen semi-klassiekers. Immers, er bestaan geen voorjaarssemiklassiekers, wie gebruikt nu die term !?

• Wanny

Je zou zeggen dat je naar leeftijd moet kijken. Een koers van 100 jaar oud is toch wel klassiek. Maar de HEW classics of hoe dat ding tegenwoordig heet niet.

• Boris de Löwikfan

De oude wereldbeker wedstrijden zijn in mijn ogen klassiekers, semiklassiekers de zogenaamde 1.HC.

Zoiets…

Groet

• JW

San Sebastian niet ?

En dan de hamvraag: wat is de achtergrond van/motivatie voor deze opdeling ? Want dát was toch de vraag ?

• JasperK

Je hebt natuurlijk de vijf monumenten (MSR, Vlaanderen, Roubaix, LBL en Lombardije). Daarnaast zou ik (persoonlijk) de Gold Race, Waalse Pijl, Parijs-Tours en in het verleden Zurich als klassiekers bestempelen. Alles daaronder als semi-klassiekers, waarbij een koers als de Omloop natuurlijk een stuk zwaarder telt dan Dwars door Vlaanderen. Hamburg en San Sebastian vind ik door hun plaats op de kalender en daardoor vaak tegenvallende deelnemersveld geen echte klassiekers.

De Waalse Pijl vind ik itt bijvoorbeeld Gent-Wevelgem wel een echte klassieker omdat bijna alle toppers in deze koers ook echt voor de overwinning gaan, het is een doel op zich, geen voorbereiding of veredelde trainingsrit, voor de meeste renners is het voorjaar behoorlijk geslaagd met een overwinning in de Waalse Pijl.

• Frank

Volgens een kenner, weet niet meer wie, die geinterviewd werd bij L1 tijdens De Hel van het Mergelland voldoet een klassieker aan de volgende voorwaarden:

- de rit heeft allure

- minimaal 50 keer verreden

Volgens dit criterium is de AGR zoals bekend dus geen klassieker.

Een semi-klassieker heeft dan logischerwijze:

- een enigszins aansprekend deelnemersveld, deels bestaand uit profs

- een historie van zeker 25 jaar

Wikipedia geeft echter al aan dat het begrip niet vastomlijnd is, er kan dus een zekere eigen invulling aan worden gegeven.

• Btw

En alles op wikipedia is tenslotte waar….

• PietvZ

“Hamburg en San Sebastian vind ik door hun plaats op de kalender en daardoor vaak tegenvallende deelnemersveld geen echte klassiekers.”

Nou, deze klassiekers hebben altijd een heel wat sterker deelnemersveld dan de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, hoor…