Winkeliers balen van jeugdkoers
door Thijs Imandt. vrijdag 17 april 2009 | 07:29 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 17 april 2009 | 07:32
Tekstgrootte
NIEUWDORP - Nieuwdorpse ondernemers zijn bang voor omzetverlies door de jeugdwielerronde die op 9 mei, de dag voor moederdag, plaatsvindt.
Enkele winkeliers hebben bij de gemeente Borsele bezwaar aangetekend tegen de afgegeven vergunning. Maandag mogen ze hun zegje doen tijdens een hoorzitting in het gemeentehuis.
Gerda Wijnstra van geschenkwinkel Snuisterij is niet blij met de koers. Ze heeft de dorpsraad van Nieuwdorp benaderd. “Het is niet mijn bedoeling de wielerronde te boycotten, maar wij, als plaatselijke ondernemers, willen meer betrokkenheid en communicatie met de organisatie.”
Aan de vergunning voor de ronde hangt al wel een heel voorwaardenpakket. Zo werd de ronde inmiddels vermeld in de Borselse Bode, zodat inwoners van Nieuwdorp ervan op de hoogte zijn. De bedrijven die pal aan het parcours liggen, zijn ook geïnformeerd. “Dat is allemaal prima, maar blijft nog steeds het feit dat er hekken voor de winkels staan. Zo kunnen mensen hier dus niet met de auto komen, en dat kan niet de bedoeling zijn”, zegt Wijnstra.
De hoorzitting in het gemeentehuis biedt betrokken winkeliers niet al te veel hoop. Jacob Oosterwijk van doe-het-zelf-zaak Fixet: “Ik verwacht er niet veel van. De koers zal toch wel doorgaan. Het is jammer dat ik maar tot 12.00 uur open kan zijn, terwijl ik dat normaal gesproken tot 15.00 uur ben.” Uit medeleven met getroffen winkeliers stopt Wim Louisse van Autobedrijf van Liere-Louisse zijn sponsoring. “Ons bedrijf heeft er niet veel last van, maar anderen zijn langer open en worden zwaar gedupeerd. Uit sympathie hebben wij onze sponsoring aan de ronde opgezegd.”
Naar aanleiding van de problemen bij de ronde in de afgelopen jaren, heeft de dorpsraad van Nieuwdorp eind vorig jaar een brief aan de gemeente Borsele gestuurd, waarin werd gevraagd om een gesprek tussen de winkeliers en de organisatie. Dit gesprek vond in januari dit jaar plaats, maar zonder succes. “In plaats van het positieve gesprek waar we op hadden gehoopt, betrok iedereen al snel de stellingen en kwamen we geen steek verder”, zegt Hans van Dam, secretaris van de dorpsraad Nieuwdorp. "Nu maar weer afwachten wat hier uitkomt. Ook de Nederlands kampioen Joannathan Duinkerke zou deze ronde rijden bij de id in de categorie.