Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

" Er schort iets aan de Gold Race"

• Jules_v

Kent u het ook, dat dipje? Dat moment in het voorjaar waarop je zegt: Pfff, die koers. ‘t Is stilaan genoeg geweest. Het is een jaarlijks weerkerend fenomeen bij mij. Drie, hooguit vier dagen duurt het. Daarna begint het stilaan weer te kriebelen, als de gesprekken gaan over La Redoute, Saint-Nicolas en de bocht van VDB. Want La Doyenne, daar kan je niet naast. Dat is een ridderlijke strijd op historische oorlogsgrond.

Maar die Gold Race? Neen, het zegt me weinig. In de perszaal zal ik zondag eerder als een zak patatten op mijn stoel hangen, dan elke kilometer een centimeter verder naar voren te schuiven. Misschien komt het omdat we verwend zijn. We hebben ons sportief orgasme gehad, met de Ronde en de Hel. Dan is het normaal dat de fut er even uit is.

Nader sociaal onderzoek leert evenwel dat dat niet de enige reden is. Onze noorderburen lopen immers ook niet over van enthousiasme, hoewel de Gold Race hun enige klassieker is. ‘Onze hoogmis? Dat zal dan wel, zeker’, mompelen ze telkens, met een cynische grijns om de mond. En als je het woord Nederlands Mooiste in de mond neemt, proesten ze het uit.

Er schort iets aan die koers. Ze heeft geen eigen karakter. Geen beeld waarvan je zegt: dát is nu typisch voor de Amstel. Of toch wel, maar het is een negatief beeld: dat van het vele draaien en wringen en vloeken op de vluchtheuvels. Maar een passage waarbij iedereen wegdroomt naar heroïsche taferelen, die is er niet. Daarvoor spreekt de Cauberg iets te weinig tot de verbeelding.

Nochtans is het een heel mooie helling. En nochtans is Nederlands Limburg een schitterende streek om te fietsen, met al die korte, nijdige klimmetjes. Maar in de Gold Race zijn het er zoveel, jongens. Eénendertig, alstublieft! Het dubbele van in de Ronde van Vlaanderen! Dat versmacht de koers. Dat zorgt ervoor dat alle favorieten hun cartouches opsparen tot het einde. Eén keer knallen op de Cauberg is in principe toch voldoende.

Het beeld zal zondag weer hetzelfde zijn. Tot de Eyserbosweg, op 20 kilometer van de streep, ligt de koers volledig plat. Met je krachten woekeren op 90 kilometer van de streep, zoals Boonen vorige zondag deed, brengt toch niet op. Want daar waar Parijs-Roubaix een afvallingskoers is, is de Gold Race een afwachtingskoers. Het ideale recept is simpel: je zo goed mogelijk verstoppen tot de finale, en daar op het juiste moment je pijl afschieten. Gemakkelijk is dat zeker niet; bovenop de Cauberg wint immers nooit een pannekoek. Maar het levert geen aantrekkelijk kijkstuk op. En dat is waar het in sport toch allemaal om draait.

PS: Ik ga niet hypocriet doen. Als er zondag een Belg wint, staan we allen tegaar op tafel te springen. En pennen we er de komende tien jaar pagina's over vol. Tenslotte: de Gold Race is een klassieker.

Bert Heyvaert | 17 april 2009 om 14:26

www.sportwereld.be

• JasperK

Nee, kan me totaal niet herkennen in deze column.

• hgfhgf

ik zou zeggen, vooral niet kijken naar de AGR dan, woensdag WP

• Sub Culture

Dit noemen ze de nagel op de kop.

Hulde.

• merijntje mortirolo

Er zit wel wat in.

• Bas-Jan

wat een onzin. een belg die gaat bepalen hoe of wat de AGR aan karakter zou missen? en hij dweept met PR alsof deze op belgisch grondgebied wordt verreden. houd je bij je leest.

Tenslotte: het is pannenkoek.

• rieks

Onzin, de renners maken de koers, het hele jaar wordt er al “anders” gekoerst, dus misschien zondag ook weer.

In LBL wordt er toch ook niet zo spectaculair gereden?

In denk zelfs dat de AGR zwaarder is dan LBL, en ja, ik ken ze beide.

• Eindhovuh

Ik herken me helemaal niet in deze column. Volgens mij staat het publiek weer rijen dik langs het parcours en zijn de kijkcijfers in Nederland niet lager dan bij Parijs Roubaix of de RVV. Dat de koers geen eigen karakter heeft bestrijdt hij volgens mij door aan te geven dat er zoveel hellingen intzitten.

Dat de AGR minder uitstraling heeft dan oudere koersen als RVV of PR klopt, maar ik denk dat deze koersen alleen maar kunnen dromen van het deelnemersveld.

Zelf vind ik PR en LBL mooier, maar de RVV vaak qua koersverloop saaier.

• Amstel, niet te zuipen

Als nederlander ben ik het volledig eens met de topicstarter.

Amstel is geen bier en de AGR geen klassieker, een willekeurige kasseienklim in het Pajottenland is vele malen mooier dan de Cauberg en de Keuteberg bij elkaar.

Eerst RVV, dan PR, dan krijgen we nog de Ardense jongens, en dan moeten we enthousiast worden van de AGR ertussenin, nee ik niet, maar ieder die er anders over denkt uiteraard veel plezier! Het blijft wielrennen, dus leuk!

• Leon

Ik kijk net zoveel uit naar AGR als naar LBL. Waalse Pijl is eerder een “dipje” denk ik.

En ook in Duitsland, USA, Italie en Spanje wordt de AGR door wielerfans (op forums) voor vol aangezien. Alleen Belgie is dus een uitzondering, de reden zal wel zijn dat men daar het woord “klassiekers” te letterlijk neemt…