Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Onderzoek promomateriaal

• Tukker87

Beste prikkers,

Voor mijn afstudeeropdracht vraag ik jullie hulp. Aan de hand van de onderstaande enquête hoop ik namelijk een beter beeld te krijgen hoe er over het algemeen wordt gedacht over de promotie van fietsproducenten. Dit kan gaan over alle soorten fietsen.

Het doel van het onderzoek is vooral om te kijken in hoeverre promotiematerialen een rol spelen bij de aankoop van een nieuwe fiets. Wat kan een producent doen om de klant te ‘triggeren’ met Point-of-Sales materiaal? Is hierbij een voorkeur voor functioneel materiaal of wil het oog ook wat? En hoe staat het beschikbare materiaal in verhouding tot het fietsenmerk zelf? Allerlei factoren die hier zowel direct als indirect mee te maken hebben komen aan bod in de enquête, waarvan de invultijd een kleine 5 minuten bedraagt.

Link: http://www.thesistools.com/?qid=75600&ln=ned

Alvast bedankt!

• HarrieH

Sorry, ik ben na een paar vragen afgehaakt.

• Oudesluis Dronken Thuis

Waar ligt de grens tussen noord en west nederland?

• Tukker87

@HarrieH: Mag ik vragen waarom?

@Oudesluis: Die keus laat ik helemaal aan jou… ;-)

• HarrieH

Ja, dat mag je. Heb je even?

Vragen laten zich niet gemakkelijk met een muisklik beantwoorden.

Vragen en corresponderende antwoorden hebben wat mij betreft te weinig met elkaar. M.a.w.: het antwoord heeft geen zin, of je moet overal uitvoerig een toelichting typen (waar ik nu dus eigenlijk al mee bezig ben :( )

De meesten hier zullen m.i. niet zo vaak een nieuwe cpl fiets kopen, maar des te vaker frame en vork of andere onderdelen.

Promomateriaal vind ik persoonlijk totaal irrelevant gevonden. Haal alles van internet. Uiteraard kan promomateriaal wel mede bijdragen tot naamsbekendheid (wat uiteindelijk invloed kan hebben op de evt. koop).

Materialen kunnen wat mij betreft dienen als entertainment, zoals een tijdschrift. Leuk op de bank thuis, op de WC, in de trein. Echer vrijwel nooit aanvullende waarde. Uitsluitend tijdverdrijf.

Pik regelmatig brochures, catalogi. folders mee.

Bijv. Pro, Rose, Veltec.

• smollie

voor de fanatieke wielrenners is promo materiaal onzinnig, maar voor de toerder/plezier fietser kan dit wel het extra duwtje in de rug zijn!

• Frank

Het is echte een suffe vragenlijst, enkel goed geschikt voor statistische analyse, maar welke gek gaat nu invullen welk promotiemateriaal ie op kickt in een fietsenwinkel. Nou, ik niet.

• Tukker87

Tja, wat wil je dat ik daar op zeg?

Ik zie trouwens dat de website van de winkel ook vaak wordt genoemd, maar daar hebben de producenten natuurlijk weinig tot geen invloed op.

• Jeroen

@HarrieH Je hebt wel een hele sterke mening over promomateriaal. Precies wat Matthijs wil weten! Zijn enquête afmaken was dan toch geen enorme moeite geweest, als je wel voldoende tijd hebt nog te reageren?

@Frank Wanneer je meer ervaring zou hebben in sociaal onderzoek zou je weten dat juist statistische analyse er voor zorgt dat Tukker87 straks uitspraken kan doen over zijn onderwerp. Significante onderzoeksresultaten bereik je niet door een discussie topic te starten over promomateriaal. Dan zou hij met kwalitatief onderzoek aan de gang moeten gaan en daar gaat toch wat meer tijd inzitten.

Tukker87 studeert af, de fouten die hij gemaakt heeft met zijn enquête zal hij tijdens de analyse tegenkomen en daar zal hij van leren. Oftewel, give him some slack en ga niet zitten ziften

Wat ik mistte/mij opviel (puur opbouwende kritiek, mocht je nog verder studeren of voor in je discussie onderdeel). Ik vind het altijd fijn om te zien op welke pagina ik zit en hoeveel ik nog te gaan heb. Daarnaast viel me het op dat je bij de de stellingen niet voor een echte 5 punts schaal bent gegaan. Een neutrale mening =! geen mening. Iemand kan het niet weten en iemand kan er ook niet goed/niet slecht over denken. Heb je hier specifiek voor gekozen?

• Tukker87

Jeroen, bedankt voor je reactie.

De twee aanmerkingen hebben vooral te maken met de mogelijkheden die de betreffende website me gaf. Helaas was het niet mogelijk om met een paginanummering te werken en alles onder elkaar leek me een beetje “too much”.

Wat betreft het tweede, eigenlijk had ik een extra kolom voor “geen mening” maar mijn begeleider gaf duidelijk de voorkeur aan de huidige schaalverdeling.