Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Fromberg in AGR

• Tim

Jarenlang heb ik mij al verbaasd over het feit dat tussen de twee reuzen (resp, Eyserbosweg en Keutenberg) in de AGR een peulenschilletje is gepositioneerd. Ik dacht altijd dat het de enige optie was en dat daarom deze berg die in de finale beklommen werd. Totdat ik gister tijdens de Goldrace door Limburg reed en mij de Vrakelberg opviel. Velen malen stijler, hemelsbreed nog geen 500m van de fromberg af. Waarom zit deze berg (700m a 8%) er niet in ?

• oké

vrakelberg zit er wel degelijk in, halfweg koers. is inderdaad een stukje steiler en een leuk klimmetje, en er stonden iig een pak meer mensen dan op de fromberg.

• Tim

Dat was precies de reden dat hij me opviel. Ik daar tijdens de beklimming van de Vrakel. Maar waarom zit hij niet aan het einde?

• Frank

Omdat het zo traditie is. Al jaren hetzelfde parcours. En omdat er nog veel meer combinaties mogelijk zijn, bv bovenaan Eyserbos rechts naar Eyserheide, links Ribbelheideweg, onderaan links Vrakelbergerweg dan weer links Vrouwendelweg naar Eckelrade (afdaling naar Eyserbos andersom, met ook oplopend percentage naar 13% bovenaan), dan afdalen via Elkenraderweg naar Wijlre…

Kortom, waarom niet de Vrouwendelweg erbij!!!

Of pak een keer Schweiberg - Camerig - Wolfhaag - Drielandenpunt als finale, lagere percentages, maar dat maakt voor de wedstrijd geen bal uit. Wordt ie wel anders, maar dat zijn even goed scherprechters. Op de Schweiberg proberen jongens weg te komen, lukt mogelijk niet, Camerig flink door aan strak tempootje, die klimgeiten! Het gaat niet om die 18% van de Eyerbos of de 22% van de Keut, gaat er om dat die dingen aan het slot van de koers zitten!

Vraag me ook al een tijdje af waarom de Bronckweg geen officiele AGR helling is, want da's toch wel een heuveltje, heel wat meer dan de Adsteeg of Maasberg.

Tenslotte, of gooi na de klimmen ((Kruisberg, Eyserbos, Fromberg vs (nieuwe combinatie Kruisberg, Eyserbos, Eyserheide, Vrakelberg, afdaling Fromberg, Vrouwendelweg, afdaling Elkenraderweg)) eens de KEUTENBERG er uit en ga over de Dode Man omhoog! Ook naar Berghof, een kortere dus steilere klim, al komt die maar tot 17-18% ipv de 22% van de Keut, maar het deel > 10% is een stuk langer…

Nee, de reden waarom, omdat er zo veel hellingen zijn.

Er is ook geen hond die de alternatieve Keutenberg kent, en dan bedoel ik niet de Dode Man, maar ene waarvan het asfalt op de Berghof plots ophoudt, dan volgt 0,5 km zandweg. Maar met mijn fiets is dat dus geen enkel punt… ;)

Lekker altijd dat eigenwijs zijn.

• Museeuw

Toch is de fromberg lastig genoeg. Volgens mij reden Boogerd en Rebellin de rest eraf op die berg in 2004.

• Ron Brandsteder

Vaak is een iets minder steile helling, meer scherprechter dan een hele steile heuvel. De renners maken de koers. Niet het parcours!

• Olano

Volgens mij was het Bettini een keer die daar verschrikkelijk hard door trok en de rest er af reed.

Ach, ik vind het wel een mooi klimmetje zo, met een mooie afdaling ook! Vooral die 3 haakse bochten, gevolgd door een chicane (het spoorbruggetje) en dan het opdraaien van de ‘grote’ weg, ja, het heeft allemaal wel wat! Sowieso, het is een mooie finale van de Loorberg. Ook om te trainen trouwens!

• Birillo

Een klassieker hoort te worden verreden op een klassiek parcours. Dat lukt alleen als je het ongeveer hetzelfde houdt. De finale Eyserbos, From, Keuten, Cauberg is er zo een. Deze drie klimmen zijn, in tegenstelling tot zowat alle andere hellingen, alleen in de finale in het parcours. Zo krijg je een klassieke finale. Niets meer aan doen. Hoewel: ik ben voorstander de finish te verplaatsen tot verder van de Cauberg, om te voorkomen dat de koers al te veel gesloten blijft.

• Geslaagde Chasse Patat

Eens met Birillo. Hier kan de schifting worden gemaakt en vervolgens mag er naar Maastricht worden gereden (wat traditioneel meer dan de aanvaren is). Dan heb je een heuse heuvelzone, zoals ook in bv. de Ronde van Vlaanderen, en kunnen de renners het onderling uitvechten. Nu wacht men te lang.

Of je zou er voor moeten kiezen om de finish een kilometer na de top van de Cauberg te verplaatsen, zoals ook in de Tour het geval was met aankomst in Valkenburg (eigenlijk Vilt). Daar zag je dat renners pas bij het bijna bereiken van de top zich konden onderscheiden.

Eigenlijk is mijn gedachte hierover hetzelfde voor de Waalse Pijl, wat helaas al helemaal een wedstrijd is die op de Muur van Hoei is afgestemd.

Maar goed, het blijft: de renners maken de koers. Maar het is absoluut zo dat je er als ‘parcoursontwerper’ invloed op kunt hebben, want de handelingen van renners c.q. het aansturen vanuit de ploegleiderswagen zijn voor een groot deel op het parcours afgestemd.

• Frank

Omdat ik nogal jong ben kan ik me niet zo goed herinneren hoe de AGR-aankomsten met de lus door Belgie waren, met de Cote de Hallembaye. Het lijkt mij dat de Hallembaye een mooie schifting kan maken, maar als deze nog na het bekende rijtje kan worden toegevoegd…

Ben het eens, door fietsen naar Maastricht en daar nog een ronde met de Hallembaye, ik heb toch wel het idee dat me dat erg aan zou spreken.

En niet meer eerst naar Sittard over het vlak, maar bij Bunde de Snijdersberg op en dan naar de Raarberg. Of nog eerder, de Kruisberg van Meerssen. Kortom met koude keuten de heuvels op.