Gerd, je geklaag over gemoraliseer jegens VDB is niet terecht. De afwijzende opmerkingen over VDB komen bijna altijd in reactie op een VDB-ophemeltopic van fanatieke, fundamentalistische blinde gelovigen (om de misplaatste GOD-vergelijking maar eens verder in het belachelijke te trekken). Dat doet niemand bij Gianetti of Argentin. Dat is de reden dat het moraliserende gewauwel Gianetti of Argentin niet treft en VDB wel. Het zijn de extreem bizarre standpunten van VDB zelf en zijn aanhang (een deel van de Belgische pers maakt daar deel van uit) die uitnodigen tot scherpe reactie, stevige afwijzing.
Je herhaalt je onzin over een nationaal Boogerd-LBL-1999-trauma. Echt, zo belangrijk is wielrennen niet bij ons. Helaas. Ja, het stak ons, ja we vinden het vervelend. Maar ook hier geldt (zie boven): het is steevast het overdreven verheerlijken van VDB-LBL-1999 die als reactie de Boogerd-kus oproept.
Ik kan je genuanceerde redenaties, wars van chauvinidsme, doorgaans goed volgen en ik vermoed daarom dat je gevoelig zult zijn voor het volgende.
Boogerd werd lange tijd ook aanbeden door veel Belgen. Bewonderd om zijn openheid, benaderbaarheid, taaltje. Bij gebrek aan Vlaamse lieveling voor de Waalse koersen (na 1999) doken veel Vlaamse media altijd dankbaar op de toegankelijke Boogerd, die dat meestal beloonde met een kwinkslag. Hij reed altijd in beeld, deed altijd zichtbaar mee, behaalde mooie ereplaatsen. En dat kun je van geen enkele Vlaming in Waalse koersen tussen 1999 en 2005 zeggen.
Zou het kunnen dat die doorgeslagen Boogerd-vertroeteling bij enkele nadrukkelijke wielervolgers (prikkers) is omgeslagen in ergernis? Zou het kunnen dat het feit dat Boogerd nooit ergens op is betrapt (ik acht hem niet schoner dan zijn meeste collega's) hen juist steekt? Zou het trauma niet andersom kunnen werken? Is het voor enkele extreem betrokken Vlaamse wielerfans misschien een trauma dat Boogerd (nog) nooit ergens op is betrapt? Geloof me, vanwege het verschil in beleving is Vlaanderen een veel vruchtbaarder voedingsbodem voor wielretrauma's dan Nederland. Projecteer jij die Vlaamse beleving niet een beetje teveel op NL?